לתרומות לחץ כאן

תביעת המשלח נגד שליח כאשר חסרים מעות

שאלה:

ראובן שלח 30 שחייב ללוי עם שמעון ושמעון לא ספר את הכסף ולוי טוען שלא קיבל 30 רק 27 האם יכול ראובן לתבוע את שמעון ?

תשובה:

שלום וברכה,

אם שמעון טוען שקיבל מעטפה סגורה והרי היא סגורה, ולא נמצא בה אלא 27, נחשב לברי נגד ברי – ופטור שמעון מתביעת ראובן.

אם שמעון אינו טוען ברי שלא איבד מעות, אלא חושש שמא אבדו ממנו מעות בדרך, שמא לא קיבל אלא 27, ואילו ראובן טוען ברי שקיבל 30, דינו כאיני יודע אם נתחייבתי, שאם התובע ברי – פטור הנתבע ואם בא לצאת ידי מים חייב לשלם.

בהצלחה.

מקורות:

באיני יודע אם נתחייבתי והלה טוענו ברי, כתב השו"ע חו"מ סימן עה סעיף ט שפטור ואם בא לצי"ש חייב לשלם. וז"ל השולחן ערוך: מנה לי בידך כה שהלויתיך או שהפקדתי בידך, והלה אומר: איני יודע אם הלויתני או אם הפקדת בידי, ישבע היסת שאינו יודע, ופטור. ואם בא לצאת ידי שמים, ישלם. יש לציין את דברי הגר"ש שקופ' בספרו שערי יושר, שהדין לצאת ידי שמים כאן שונה מכל חייב לצאת ידי שמים בתלמוד. למשל בגרמא בנזקין שחייב לצאת ידי שמים, פירושו שחייב לשלם אלא שבית דין לא כופים על זה. אמנם באיני יודע אם נתחייבתי אינו חייב כלל מאחר ויש לנתבע חזקת ממון. אלא שאם אינו רוצה לסמוך על חזקת ממון, בזה מתחייב בדיני אדם לשלם את הכל.

ראה שערי ישר שער ה פרק טז וז"ל:

ונראה לענ"ד בביאור ענין זה, דדין המע"ה אינו משום חזקה קמייתא כמו שביארנו ענין זה לעיל בפרק י"ד, ודין זה של המע"ה הוא משפט דיינים על פי כללי המשפט כששני בע"ד דנים זה עם זה שאז זוכה המוחזק מחמת חזקתו, אבל אם הבע"ד אינם רוצים להעמיד בדין על פי כח חזקתם ואינם רוצים להחזיק הדבר ברשותם, ורוצים להתנהג על פי האמת כפי שגלוי קמי שמיא, אז אין מועיל חזקתם כלום וחזר הדין על האמת כמו שהוא, דבלא"ה נמי אף דנשאר החפץ אצל המוחזק לא נפקע באמת הקנין מהבעלים האמתיים, דמשו"ה לענין קדושה הבאה מאליה תלוי באמיתת הדבר כמו שהוא, ורק לענין ההשתמשות וההנהגה בפועל בגוף החפץ הוא נכנס בשליטת המוחזק, משו"ה י"ל דאם המוחזק מוותר על חזקתו אין בזה דין מוחזק, דעיקר דין מוחזק הוא מה שבעל הרשות מחזיק הדבר לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל