לתרומות לחץ כאן

תקנת השוק בגנב גוי והקונה גוי

שאלה:

שלום. א) גוי אחד גנב חפץ יקר מאביו ומכר לגוי שני, לאחר זמן גוי שני שקנה את החפץ מהגנב, נתגייר ועוד קודם התגיירותו נודע לו שהוא קנה חפץ גנוב האם על הגר לעשות השתדלות כדי לברר איזה גוי הוא, הבעל חפץ אמיתי ולהחזיר לו אותו? ב) האם תקנת השוק שייכת גם למקרה כאשר גנוב הוא גוי? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אם היה יאוש ושינוי רשות, אין דין של תקנת השוק, כיון שיש כאן קניין ולא ניתן להוציא את החפץ מיד זה שקנה מהגנב. דין תקנת השוק שייך בגנב שמכר לפני ייאוש, ונמצא ביד הלוקח, ומעיקר הדין החפץ חוזר לבעלים, אלא שחכמים תיקנו שהבעלים יצטרכו לשלם כשמוציאים מיד הלוקח, כיון שלא ידע החפץ גנוב. ותקנה זו משום תקנת השוק, שלא יוכל לקנות מטלטלים מיד חברו ולבסוף יוציאו את החפץ מידו. ולכן הבעלים משלמים ומוציאים את החפץ מיד הלוקח, והם ידונו עם הגנב.

באדם שקנה מגוי נחלקו הראשונים האם עשו בו תקנת השוק, והש"ך הכריע שגם בלוקח שקנה מגוי יש תקנת השוק.

ואם הקונה הוא גוי מסתבר שלא עשו לגוי תקנת השוק. ויש לעיין בהתגייר הגוי, ולא מצאתי בזה עתה.

שאלה ב לא הבנתי האם הגנב גוי או שגנוב מהגוי, אולי תכתוב שנית.

בהצלחה.

מקורות:

דיני תקנת השוק  ראה שו"ע חו"מ סימן שנו סעיף א: שולחן ערוך חושן משפט הלכות גניבה סימן שנו
הגונב ומכר ולא נתייאשו הבעלים (וע"ל סימן שס"ח), ואח"כ הוכר הגנב ובאו עדים שזה החפץ שמכר פלוני הוא גנבו בפנינו, חוזר החפץ לבעלים והבעלים נותנים ללוקח דמים שנתן לגנב, מפני תקנת השוק, והבעלים חוזרים ועושים דין עם הגנב. ואם גנב מפורסם הוא, לא עשו בו תקנת השוק, (טור ס"ד בשם רי"ף ורמב"ם) ואין הבעלים נותנים ללוקח כלום, אלא חוזר הלוקח ועושה דין עם הגנב ומוציא ממנו דמים שנתן לו. הגה: וי"א דאף בגנב מפורסם עשו תקנת השוק וצריך להחזיר ללוקח מעותיו, אלא אם כן ידע הלוקח שזה הדבר שקנה גנוב, שאז צריך להחזיר בלא דמים (טור בשם הרא"ש ור"י). ואפילו הגנב אין צריך להחזיר לו מעותיו, דודאי נתן לו לשם מתנה, הואיל וידע שאינו שלו וקנאה (מרדכי פרק הגוזל בתרא). ואם אמר הלוקח: לטובה נתכוונתי, נאמן וצריך להחזיר לו מעותיו אפילו בגנב מפורסם, לכ"ע (מרדכי ותוספות פרק הנ"ל והגהות מיימוני פ"ה דגניבה).

בקנה מהגוי כתב הש"ך ס"ק ו: עיין בבעל המאור פ' הגוזל בתרא דבלוקח מעכו"ם לא עשו תקנת השוק (וכן הוא בתשובת הגאונים סי' רצ"ו ע"ש) והרמב"ן בס' המלחמות חולק עליו וכ' וכך מצינו בתשובה לרבינו שרירא גאון ז"ל שדין תקנת השוק כלוקח מעכו"ם וא"צ לפנים עכ"ל וכן הוא בהגהות מיימוני רפ"ה מהל' גניבה וכן משמע לכאורה מדברי התוס' פ' הגוזל בתרא דף קי"ד ע"ב וכן משמע מדברי ראב"ן שבמרדכי פ' הגוזל בתרא ומביאו ב"י ס"ס זה וכן נראה להדיא מדברי תשובת רבינו גרשום שבמרדכי ר"פ אלו מציאות וכן משמע להדיא בתרומות הדשן סי' ש"ט וכן נראה משאר פוסקים שלא חילקו וכן עיקר ועיין בתשובת רא"ן ששון בלוקח מאומן אי עשו תקנת השוק. עכ"ל.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל