לתרומות לחץ כאן

מתווך שפרסם דירה ולקוח הגיע ישירות לדירה בגלל הפרסום

שאלה:

שלום רב הוריי רוצים לעזור לי בקניית דירה, ויש דירה למכירה בקומה שבה גרים חברים טובים של הוריי. קיים שלט למכירה על ידי מתווך, באיזה מהמקרים הבאים מדובר בבעיה? 1. חברים של הוריי ידעו על המכירה מהשכן ודיברו עם הוריי על הדירה שהיא נמכרת. 2. הם ידעו על המכירה מהשלט של המתווך ודיברו עם הוריי כדי לדבר ישירות עם בעל הדירה? 3. הוריי ראו את השלט וצלצלו לחברים שיבררו מול בעל הדירה כמה יעלה ישירות מולו? בכל המקרים לא היתה פגישה/ שיחה עם המתווך תודה

תשובה:

שלום וברכה,

מתוך שפרסם בחוצות מידע על דירה מסוימת, והלקוח פנה למוכר ישירות, פטור הלקוח מתשלומי תיווך. ולכן אם המידע הגיע אליכם בפרסום של מתווך בכל המקרים אין חובת תשלום תיווך – אם לא התקשרתם עם המתווך כלל.

אני משער שמתווך לא מפרסם דירה מסוימת בחוצות כדי שלא להפסיד את פרנסתו. ואם פרסם את הדירה מסתבר למתווך יש בלעדיות על התיווך, ולכן לא תצליחו להיפטר מתשלום של תיווך.

בהצלחה. 

מקורות:

מתווך שפרסם מידע בראש חוצות נחשב שהפקיר את המידע ואין חובת תשלומים על מי שבא מהפרסום ישירות למוכר. וכן שמעתי בשם הגאון הרב שפרן שליט"א.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום
    אז מה המסקנה? לא הבנתי
    בפסקה הראשונה רשמת שבעצם אין בעיה של גזל ? כלומר אם הורי יצרו קשר עם השכנים רק לאחר שראו שלט שהמתווך פרסם זה תקין? זה לא מידע שהמתווך פרסם?

    ובפסקה השנייה רשום שלא נצליח להיפטר מתשלום.
    אודה להבהרה

  2. אני כתבתי שאין חובת תשלום של תיווך אם לא התקשרתם עם המתווך. אבל אם יתברר אח"כ שהדירה בבלעדיות אז לא תצליחו להיפטר מתשלום של תיווך.

  3. הבנתי
    ברשותך שאלת המשך- אם בעל הדירה אומר שהוא יבטל את המתווך בשביל מכירת הדירה בכדי לחסוך דמי תיווך והדירה היא אכן בבלעדיות.
    אבל לא נוצר קשר עם המתווך בשום שלב בין הקונה למתווך.
    יש בזה גזל?

  4. שלום, המוכר לא יכול לבטל את הבלעדיות. בלעדיות זה הסכם שנערך בהתחייבות עם חוזה שבמשך תקופה מסוימת כל אדם שיקנה את הדירה גם אם לא יגיע דרך המתוך, חייבים לשלם לו דמי תיווך. ואחר שנחתם הסכם כזה לא ניתן לבטלו. כך שהשאלה שלך אינה מציאותית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל