לתרומות לחץ כאן

ויכוח בין מלווה ללווה על סכום הפרעון

שאלה:

ראובן חייב ללוי 30 ובא שמעון לקבל את הכסף קיבל סכום ולא ספר הסכום ולוי טוען שהיו במשלוח 27 מה הדין ?

תשובה:

שלום וברכה,

ראובן שלח 30 ללוי כדי לפרוע חובו, לוי טוען שמיד בקבלת המעות ספר ולא היה כי אם 27. אם לוי טוען טענת ברי שלא היה אלא 27, אף שראובן טוען טענת ברי ששלח 30, נחשב לברי נגד שמא, ודינו כאיני יודע אם פרעתיך, וחייב הלווה לשלם את את ההפרש שחלוקים עליו.

בהצלחה.

מקורות:

שראובן אינו יודע בבירור שהגיעו המעות ליד לוי, ושמא שמעון השליח לקח לעצמו חלק מהמעות. ואף אם שמעון יטען ברי שלא לקח, אין ראובן יכול לתבוע את לוי על סמך טענת ברי של שמעון. ומאחר ולוי ברי וראובן שמא, דינו כאיני יודע אם פרעתיך, וכשהמלווה ברי והלווה ספק בפירעון, חייב הלווה לשלם את השאר. וכן מבואר בשו"ת מהרשד"ם חלק חושן משפט סימן פ וז"ל: ונראה בעיני שגם בזה הדין עם הנותן וטעמא דהא קיימא לן דאין נשבעין אלא על טענת ודאי לא על טענת ספק ואם כן מקבל המעות שלא יוכל לטעון טענת ודאי שהרי כיון שמסר המעות לאחר מי יאמר לו שאותו האחר לא החליפם ואם שהוא מאמינו מ"מ אין יכול לטעון על דבר שנעל' מעיניו ואין בו סימן כי הוא זה ואחר שאינו יכול לטעון ודאי אין הנותן חייב שבועה כנ"ל. עכ"ל.

מבואר שאם שלח מעות והמקבל טוען נגד השליחות, אין המשלח יכול לטעון ברי, מאחר וניתן לומר שהשליח מעל והחליף או חיסר ממעות. (הקצות סימן עה ס"ק ו, והנתיבות שם הביאו את דברי הט"ז שחולק על דברי המהרשד"ם, הייו לתחילת דברי המהרשד"ם שסובר שטענת זיוף בפירעון האם דינו כאיני יודע אם פרעתיך או כאיי יודע אם נתחייבתי, אבל על דברי המהרשד"ם האלו אין חולק.)

בברי ושמא באיני יודע אם פרעתיך חייב לשלם כמבואר בשולחן ערוך חושן משפט הלכות טוען ונטען סימן עה סעיף ט: מנה לי בידך שהלויתיך או שהפקדתי בידך, והלה אומר: יודע אני שהלויתני מנה או שהפקדת אצלי ואיני יודע אם החזרתי לך אם לאו, חייב לשלם, ואין התובע צריך לישבע אפילו שבועת היסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל