לתרומות לחץ כאן

פנייה להוצל"פ בגין אי תשלום שכ"ד

שאלה:

שק ביטחון שניתן במסגרת הסכם שכירות שבמידה והשוכר ישאיר חובות חשמל מים דמי שכירות , ולא ישאיר נזקים , ובפועל השוכר יצא והשאיר נזקים וחובות האם יש איסור ללכת להוצל"פ , עם השק האם צריך הליך נוסף בפני בית הדין ? הלא לשם כך ניתן השק שהמשכיר יוכל מיד לגבות את חובות שהשוכר השאיר לשם כך הביא השוכר את השק בידי המשכיר , שאם לא כן מה הועילו חכמים בתקנתם לקבל שק ביטחון לידיעת בית הדין כוחו של שק הינו ככסף מזומן והמחזיק בו מחזיק כמחזיק בפס"ד , לכן אבקש את היתייחסות בית הדין לגבי שק שניתן לביטחון והשוכר השאיר חובות ונזקים בדירה

תשובה:

שלום וברכה,

יש לפנות לבית דין ולתבוע את השוכר, ואם השוכר ימאן להגיע או ימאן לציית לפסק בית הדין, יוכל המשכיר לפנות להוצל"פ. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

כל הליכה להוצאה לפעול דינה כהליכה לערכאות. מאחר וגם לחוב ברור ומוסכם יש סדרי גבייה שונים מסדרי הגבייה שעורכים בהוצל"פ. ראה שו"ע חו"מ סימן צז בסדרי גביית חובות, ומכירת נכסים של החייב, ובערכאות לא דנים כן.

יש פוסקים שמקילים לפנות עם ש'יק שחזר להוצל"פ ללא מתן היתר מבית דין. וסומכים את דבריהם על הרב ערך השלחן שהביא בשם שו"ת פני משה (ח"ב סימן ע) וז"ל: קרוב אני לומר דלא עבר לפניהם (ולא לפני עכו"ם) אלא כשיש הכחשה ביניהם והולכים להתדיין בפניהם מי יהיה נאמן, אבל אם אין הכחשה ביניהם אלא מסרב לפרוע והולך לפניהם לכופו על הפירעון רשאי. ובזה מצאתי קצת רפואה תעלה לאותם אנשים הנוהגים כן, אלא שנראה דעת רוב גדולי האחרונים ז"ל שאין חילוק ז"ל שאין חילוק, וכן מוכח במבי"ט (ח"ב סימן יג) שאפילו החייב סך ידוע, אסור לו ללכת לאומות, שהוא עובר על לפניהם ולא לפני עכו"ם. 

הרי לנו שבדבר הברור גם למקילים אין זה אלא בדיעבד, ורבו החולקים שגם בזה אין לפנות לערכאות.

בשאלה הנ"ל יתכן מאוד שהדבר לא דין ברור, ויש לשוכר טענות נגדיות, ולכו"ע שאסור לפנות להוצל"פ, ויש לפנות לבית דין תחילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי. מה הקשר בין הצ'ק להוצאה לפועל.

    אם הצ'ק חזר ואז השוכר ילך להוצאה לפועל אז הבנתי את השאלה.

    אם השאלה היא כמו שהמשכיר הביא לו צ'ק וזה מראה שזה בסדר ללכת להוצאה לפועל כי הנזקים יותר מהצ'ק הבנתי את השלה .

    אבל לא הבנתי אם השאלה היא אם המשכיר יכול להפקיד את הצ'ק או זה בעיה כמו ללכת ליציאה לפועל.

  2. ראה בשאלה שהשואל שאל האם מותר לפנות להוצאה לפועל ציטוט מתוך השאלה: "ובפועל השוכר יצא והשאיר נזקים וחובות האם יש איסור ללכת להוצל"פ".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל