לתרומות לחץ כאן

ברקים ורעמים ע"פ חז"ל

שאלה:

שלום לרב במסכת ברכות דף לא אנו רואים שחכמים מנסים להראות/ללמוד כיצד נוצרים ברקים א. כתובים שם דברים שנשמעים חלילה כמו ניחוש… דברים לא הגיוניים שלנו כיום הם ממש פשוטים (כמובן שאני תולה את הדברים בקוצר דל שכלי ועומק חכמינו) כיצד נוכל להבין את הדברים? ב. חכמים כביכול ידעו כיצד נוצרים עננים ללא המכשירים שיש בימינו כיום…. כיצד אם כן לא ידעו מתי יהיה גשם כביכול להבדיל כמ חזאים… אפילו יום אחד קדימה… תודה

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע להסביר כל מילה בגמרא שם [אגב דף נט ולא ל"א] אבל העקרון ברור, חכמים לא באו ללמד אותנו פיזיקה, כי זה לא המטרה של הגמרא, אלא את התוכן הפנימי של הדברים, שהרי כאשר בורא עולם רוצה להביא לנו גשם למשל, יש אלף ואחד דרכים לעשות זאת, אבל הוא בחר לעשות זאת באופן מיירא של אש ורעמים כדי להראות את גבורת ה' ולהביא לקירבתו ואהבתו, זה בעצם התוכן של כל הסוגיא שם, ולא הדיוק הפיזיקלי שכלל לא באמת נידון שם.

לגבי שאלתך השניה, זה שחכמים לא יכלו לצפות את מזג האויר כי לא היו אז אמצעים טכנלוגיים לכך, אינו מהווה לטעמי שום חסרון בגדלותם… הם היו חכמים גדולים שאין לתאר, ומה שיכלו לראות בגרמי השמים וכו' אין שום איש מקצוע שיכול היום לחלום, אבל היום גם אנשים שחכמתם רחוקה כרחוק מזרח ממערב מחכמת רבותינו יכולים באמצעים טכנולוגיים להגיע למידע שלא היה ידוע פעם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם הרב יכול להסביר כוונתו שהדיוק הפיסיקלי כלל לא נידון שם? הרי יש שם מחלוקת בין כמה מאן דאמרים שכל אחד מסביר את התופעה של רעם באופן שונה, וההסברים לגמרי פיזיים. ולכן שואל השואל בצדק, הרי אם נאמר שמה שגילו בזמננו נכון, שרעם הוא תוצאה של הברק (ולא שהברק שובר את הברד ולכן נוצר קול רעם, כמו דעה אחת בגמ' שם) א"כ אף אחת מהדעות בגמ' לא נכונה וצריך הסבר?

  2. אינני יודע להסביר גמרא ספציפית זו, רק הערתי שהרבה פעמים בדברי אגדה בגמרא הדברים אינן מתפרשים כפשוטם והם יותר על דרך הפנימיות, הרי לא צריך להיות בקי במדע כדי להבין שברק אינו שובר את הברד, כי הוא מאוד ממוקם נקודתי והברד יורד על שטח נרחב וכו', וברור שהסבר זה אינו כפשוטו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל