לתרומות לחץ כאן

חוזר וניער לחמץ בפסח

שאלה:

יש שנהגו לקבץ מים קודם פסח כדי לבטל החשש טעם חמץ שנמצא במים בששים ובפסח אינה חוזר וניער (הם לא סמכים על הפסק הידוע מהגרשז״א דאפילו שיעור משהוא יש לה שיעור!) ולא הבנתי למה אין טעם שהממשות חוזר וניער על פסח על ידי שכבשם במים שעד כאן כשהמים בים וכדו׳ והמים מתנענע אין דין כבישה (ערוה״ש קסז לג) ועכשיב על פסח נכבש וכבר פסק המחבר שחיטה שנמצא בתרנגול שבישלה בפסח לכו״ע אמרינן שהטעם חמץ חוזר וניער ואוסר במשהו וא״כ כאן נמי מה תיקנם על ידי הביטול המשהוא קודם פסח?

תשובה:

שלום רב

בענין זה יש חילקו בין תערובת של לחל בלח וליבש ביבש. לחל בלח כמו בירה ויין שמתערבים לפני פסח, אם היה ביטול בשישים מותר לשתות בפסח, ואם התערבו בפסח – אסור אפילו במשהו. אבל יבש ביבש, כמו חתיכת מצה חמץ שהתערבה בחתיכות מצה של פסח, אף שחלו כל כללי הביטול לפני החג חוששים לדעות שבפסח האיסור חוזר וניעור, ואסור לאכול את כל התערובת.

מקורות:

ראה שו”ע סי’ תמז סעי’ א, ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל