לתרומות לחץ כאן

קדיש כשיש הורים / קדיש על אדם ששלח יד בנפשו

שאלה:

בס"ד שלום רב ברצוני לומר קדיש על יהודי שנפטר השבוע שאין מי ממשפחתו שיגיד עליו קדיש האם עלי לקבל הסכמה מהוריי ? האם אומרים קדיש על אדם שמסר בנפשו ?

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין אם ההורים שלך מרשים מותר לך לומר קדיש אחריו, אבל לכתחילה עדיף לשכור מישהו בתשלום שיעשה זאת, כי יש שכתבו שיש בכך קצת סימן רע להוריך שבנם אומר קדיש. לעצם הענין, המאבד עצמו לדעת נקבר כהלכה בקבר ישראל, אלא שקוברים אותו בשולי בית הקברות. בנוגע לאבלות עליו, כשעשה זאת בדעה צלולה אין חיוב להתאבל עליו, אבל אומרים אחריו קדיש וכו’, כנזכר כבר בשו”ת חתם סופר (אה”ע סימן סט), וכן פסקו פוסקים אחרים (מהר”י אסד, יו”ד שנ; שדי חמד, אבלות קכ). ב’פתח הדביר’ (ח”ג, סימן רפד, אות י) מוסיף שיש לנהוג אף במנהגים של עלייה למפטיר וכדומה. כשאין לו בנים ניתן לשכור אדם אחר שיאמר עליו קדיש כמו בכל נפטר שלא הניח אחריו בנים.

אולם חשוב לדעת שלעיתים רבות גם המאבד עצמו לדעת אינו נידון בכל חומרת העונש, וכגון שעשה זאת מתוך מחלת נפש דכאונית או יאוש שלא יכול היה להכילו, מקרים אלו אינם מתירים חלילה את המעשה, אלא שבאופנים אלו לא נעשה הדבר בדעה צלולה ויש בכך כדי להקל על עונשו. ברוב המקרים ניתן לתלות את ההתאבדות בחוסר שליטה רגעי מחמת דכאון כבד, ובאופן זה מתאבלים עליו כרגיל.

שנדע רק טוב!

מקורות:

ראה רמ”א סי’ קלב סעי’ ב, וקיצור דברי סופרים פרק נה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל