לתרומות לחץ כאן

שומר שיצליח להשיב הפקדון רק לאחר זמן

שאלה:

בס"ד שומר שהיה צריך להשיב חפץ בזמן מסוים שברור לכל שהמפקיד אכן צריך את החפץ בזמן זה דוקא, [כגון שזה בגד הוא מוכרח אותו ליו"ט ואם לאו הוא יאלץ לקנות אחר, ובגלל פשיעתו של השומר החפץ התגלל למקום שיקח זמן עד שיוכל להשיבו האם השומר חייב לשלם [דנימא שבכלל התחיובת השמירה היא גם להשיב דוקא בזמן זה] ו

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הקצות והנתיבות האם שומר חייב בהשבה ליד הבעלים. לדעת הקצות אין חיוב השבה ליד הבעלים, ולכן ברור שלדעת קצות אם לא השיב וגרם לבעלים להוציא הוצאות אינו חייב לשלם. ולדעת הנתיבות אם הניח במקום שמורחק מהבעלים, חייב לפעול כדי להשיב את החפץ ליד הבעלים. 

אלא שיש להסתפק בין לדעת הקצות בין לדעת הנתיבות האם מתחייב בתשלומים עבור מה שהניח במקום שמתעכב להגיע לידם, וכתוצאה מכך הבעלים צריכים להוציא הוצאות כדי לרכוש בגד אחר לזמן מועט. ובסימן רצב סעיף ז מצאנו בשומר שמתעסק במעות ולא מחזיר את המעות פיקדון לבעלים, שהרווח של השומר. ועל ההפסדים שגרם למפקיד שמנע ממנו שכר, לדעת הרמ"א חייב. והש"ך חולק משום שמבטל כיסו של חברו פטור. ונראה שבנדון דידן גם לרמ"א פטור, שהרי גורם להוציא ממון – הדוחף מטבע לים שצריך הוצאות של בר אמוראה, לדעת הרמ"א סימם שפו סעיף ג פטור ולדעת המחבר חייב. וכל מחלוקתם רק לגבי הוצאות להציל את הדבר עצמו, אבל הוצאות שנגרמו לו שהיה צריך כדי לקנות בגד חילופי, כזאת לא מצאנו – ולכו"ע פטור.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל