לתרומות לחץ כאן

מחילה בלב בממון ובפגיעה

שאלה:

שלום בעבר שאלתי לגבי מחילה של חוב בלב האם מועיל ונאמר לי שלא. רציתי לשאול האם לגבי דברים שבין אדם לחברו הדין שונה ?קראתי תשובה כמדומני מהרב זילברשטיין שליטא לגהי שניים שהיו מסוכסכים , ובתוך שמחת החתונה התחבקו, ושאל החבר את הרב אם זה שהחבר, שהוא החתן ,חיבק אותו , אומר שמחל לו , והרב אמר שלא, כי אולי חיבק רק מחמת שמחת כחתונה תודה

תשובה:

שלום וברכה,

מחילה על ממון אם המחילה הייתה בלב בלבד לא מועילה.

מחילה על פגיעה בחבר, צריך לרצות אותו בדבר שפגע בו, עד שיתפייס בליבו, ורק התפייסות בלב נחשב למחילה. ובזה אין צריך למחילה בפה. וראוי להחמיר שיאמר שמוחל גם בפיו. אבל אם רק הגיע לחתונתו או שימח אותו בצורה עקיפה זה לא ראיה שמחל לו.

בהצלחה.

מקורות:

מחילה בלב אינה מחילה – קצות סימן יב.

מחילה על פגיעה, לדעת רבנו בחיי צריך שימחל בפיו, ולא מועיל שמחל בליבו, אמנם יש שחלקו על דבריו וסוברים שאם הוציא את הקפידה מליבו הרי זה מחילה.

וזה לשון רבנו בחיי סוף פרשת ויחי: והנה אחיו בקשו ממנו מחילה ולא ביאר הכתוב שמחל להם וכבר ביארו רז"ל שכל מי שחטא לחבירו ועשה תשובה אינו נמחל לעולם עד שירצה את חבירו ואעפ"י שהזכיר הכתוב וינחם אותם וידבר על לבם שנראה בזה שהיה להם ריצוי מיוסף מ"מ לא ראינו שהזכיר מחילה ביוסף ולא שהודה להם שישא פשעם וחטאתם וא"כ מתו בעונשם בלא מחילה וא"א לכפר עונם רק במחילתם וע"כ הוצרך העונש להיות כמוס וחתום להפקד אחר זמן בענין עשרה הרוגי מלוכה ע"כ.

אמנם הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו חיים ביד סימן נז הוכיח שמועילה מחילה בלב.

ולהיפך, אם פגע בחברו והלה אמר בפיו שמוחל, אבל בלבו לא מחל יש בזה מחלוקת האם מועילה המחילה. ראה מאמר בזה בספר תורת האדם לאדם ח"ג עמוד 35 – 36.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל