לתרומות לחץ כאן

גנב ששב בתשובה ולא יודע כמה גנב וממי גנב

שאלה:

מה יעשה מי שגנב במשך כמה שנים לא גניבות גדולות אלא פה ושם משהו קטן מחניות או מאנישים ואינו זוכר ממי וכמה גנב אפילו בערך הוא לא יודע,ורוצה להינצל מעוון גזל למהדרין

תשובה:

שלום וברכה,

יש לתרום כסף לצורכי רבים, בערך לפי ערך הגנבות שגנב. 

צורכי רבים – כל דבר ששייך לרבים שהרבים נהנים, כגון בניין מקווה, בית מדרש וכדו'. מרן הח"ח בספרו אהבת חסד הביא בשם השל"ה שאם ינדב ספרים לבית הכנסת נחשב צורכי רבים. וכתב האגרות משה כתב שמחזיר לצורכי רבים ונותן לבית כנסת, שלא יתן בתורת צדקה ויחזיקו לו טובה או יכבדו אותו על כך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן שסו סעיף ב הגוזל את הרבים ואינו יודע למי ישיב יעשה צורכי רבים. .וראה אגרות משה חו"מ סימן פ

וז"ל הערוך השלחן שם ערוך השולחן חושן משפט סימן שסו סעיף ג:

אמרו חז"ל דהרועים והמוכסים תשובתן קשה מפני שסתמן גוזלים את הרבים ואין יודעים למי יחזירו לפיכך אמרו חכמים שיעשו בהגזילות צרכי רבים כגון בורות שיחין ומערות ותקוני דרכים ומרחצאות וכיוצא באלו דגם הנגזלים יהנו מזה אבל מחילה לא שייך בהם דהא אין מי שיודע אם גזלו אם לאו וכשיעשה צרכי רבים יסבב ה' שכל אחד מהנגזלים או מיורשיהם יהנה כפי ערך גזילתו ושימחלו לו והבא לטהר מסייעין אותו מן השמים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם זה מתקנת השבים? הרי בפשטות אדם שלא עמד לשלם על השירות המוצע וכעת גם – אילו ידע שהמקווה שנבנה נקנה מכספו למרות התועלת שיש לו הוא עדיין יעדיף לוותר בשלב זה על אותה תועלת מפני שהוא זקוק למעות לדברים אחרים אז איך זה יועיל במה שהוא יטבול במקווה מידי יום ביומו בחמישים שנה הקרובות במקום לקנות לחם וחלב לילדים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל