לתרומות לחץ כאן

מודעה על נדרים / כפייתיות בנדרים

שאלה:

אדם שסתם פתאום חושב בראש שהוא נודר כסף לצדקה (נדר בצדקה חל במחשבה) ויש לו מודעה ולא חשב על המודעה בשעת הנדר (שלפי מאן דאמר ב בשולחן ערוך הנדר חל) מה יהיה הדין נ.ב. מה יהיה הדין אם אין לו מודעה

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי נהגו שלא לסמוך על המודעה ולעשות התרה ספציפית, אבל זה רק בנדר רצוני ובמחשבה מושכלת, אדם שסתם קופץ לו בראש נדר כזה זה כלום כלום, ומרצף שאלותיך בענין נראה לי ששאצלך זה לא משהו רצוני אלא יותר משהו חרדתי, ולא צריך להתייחס בכלל.

בהצלחה

מקורות:

ראה שו”ת מהר”י ויל סי’ ב שלא ראינו לרבנן קשישאי שסמכו על המודעא, וכ”כ בשו”ת מהרי”ט ח”א סי’ נג ומשום הטעם האמור. בערוך השולחן סי’ ריא סעי’ י החמיר בזה עוד יותר, ואמר שמודעא מועילה רק כשהיא נאמרת על פי החלטת אדם פרטי,] אבל אמירת כל נדרי או כל דבר שאדם עושה ציבורי אינה מועילה, משום שגדר המודעא היא שאחרי שאדם גילה דעתו שאינו מעונין בקיומו של הנדר נחשב כל נדר כנדרי שגגות ואינו כלום. אבל אם אמר את המודעא כחלק ממנה מקובל ללא כונה יתירה, אין בכך כדי לגלות על דעתו ואפילו בדיעבד גדול אינו רשאי לסמוך עליה. על כך שלענין מנהג טוב ניתן לסמוך על כך, ראה שלמת חיים לגרח”י זוננפלד סי’ תסז.

כמו כן, החמירו חכמי הדורות שלא יסמכו על מודעה זו כדי שלא יבואו להקל ראש בנדרים. ראה שו”ע ונו”כ סי’ ריא סעי’ ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל