לתרומות לחץ כאן

שליח לפרוט שיק שלוקח את השכ"ט לעצמו

שאלה:

קיבלתי שיק גדול לפורטו בצינג מרוחק מביתי ביתי בירושלים וביקש שאפרטנו בבני ברק ואקבל 300 שח על השליחות ואז חשבתי הרי יש לי המעות אני אפרטנו מכספי האישי ארויח האחוזים וגם השכר טירחא לכאורה זה דין פשוט של שליח שהרויח שחצי למשלח או שמא כאן שונה

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר חסכת את הטרחה מותר לך לקחת את השכר שהובטח לך על הטרחה, ודינו שווה לעובד שהלך ברגל שמותר לו לקחת הוצאות נסיעה לעצמו. כיון שההוצאות שהובטח הם כחלק משכרו, ושכצמצם לעצמו צמצם.

בהצלחה.  

נימוקים:

מעביד שהתנה עם העובד שישלמו לו את כל הוצאותיו (נסיעות וכדו'), וטרח והלך ברגל ומנע את ההוצאות, מותר לו לקחת את ההוצאות נסיעה, למרות שלא היו הוצאות, כיון שטרח לעצמו. וכן במקרה שלך שהובטח לך שכ"ט, ואתה מביא את אותה פעולה ללא טרחה, אלא שאתה פורט בעצמך, מותר לך לקבל את השכ"ט. ראה עלון המשפט גיליון מספר 29 בעניין תשלום נסיעות לעובד שהלך ברגל.

ולא דומה לשליח שחסך בהוצאות, שהרווח למשלח, משום ששם מדובר שחסך בהוצאות של הבעל הבית, כגון שאמר לו לשכור פועל בד' ושכר בג'. או שנתן לו מעות לשלם למכס, והצליח להעביר בלי תשלום למכס, היות והמעות אלו לא ניתנו לשליח כשכר עבודה או כשכר הוצאות, ושייכים המעות לעובד, ולכן אם הרוויח הרווח לבעל הבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כוח
    שאלתי מתחלקת לשתיים א.שכר על הפעולה שלא ביצעתי וזה עניתם מצוין כנל
    השאלה השניה אם מותר לי לפרוט השיק בעצמי ולא בצינג ואקח לעצמי שכר הפריטה
    או שהדין כאן כמו שליח שהרויח שמחצה לשליח ומחצה למשלח

  2. שלום,
    מותר לך לקחת את השכר של הפריטה, מאחר ולפרוט כסף עולה כסף, ואתה עושה את הפעולה למשלח בשכר שמקובל לקחת בשוק.
    יש בעיה אחרת ששליח שנשלח למכור חפץ אסור לו לקנות לעצמו אלא חייב למוכרה לאחרים. וא"כ גם במקרה שלך מסתבר שאסור לקנות את הש'יק לעצמך כאשר נשלחת למכור לאחרים. אמנם אם בעל הש'יק קצב לך מחיר, או שהמחיר קצוב בכל המקומות – מבואר בסמ"ע שמותר לשליח לקנות לעצמו.
    ראה שו"ע חו"מ סימן קפה סעיף ב. וסמ"ע קעה ס"ק כו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל