לתרומות לחץ כאן

נתינת שקדי מרק למרק בשבת

שאלה:

שתי שאלות בענין שקדי-מרק. א) הרבה פעמים אני אוכל אותם בתור נשנוש ללא מרק כמה השיעור לברכה אחרונה? הם הרי קטנים מאוד וקשה לחשב זאת ב) מה בקשר להכנסתם למרק? האם הם נחשבים למבושלים כבר? והאם הצלחת מרק נחשבת לכלי שלישי (במידה והשתמשו במצקת? ומה קורה אם שפכו ישירות מהסיר לצלחת?)

תשובה:

שלום וברכה

1. הכמות של כזית לכתחילה זה 33 סמ"ק, אם לך קשה לחשב כאשר אתה רואה אותם מול העיניים כיצד אומר לך כמה לאכול… וכי אספור אותם…

2. בנוגע להכנסתם למרק, יש שקדי מרק המטוגנים בשמן עמוק והם נחשבים מבושלים ואין מקום לשאלה, לגבי אלו שאפויים ולא מטוגנים, הצלחת אכן נחשבת כלי שלישי, כי אף שלגבי המצקת עצמה דן הט"ז אם נחשבת כלי שני או שלישי, לגבי הצלחת נהגו להכריע בספקו של הט"ז לקולא, שהיא כבר כלי שלישי.

מקורות:

על שקדי מרק מטוגנים בשמן עמוק, ראה ארחות שבת פרק א הערה ס. על נתינת פת בכלי שלישי, ראה משנה ברורה סי' שיח ס"ק מז שהקל בכל קלי הבישול בכלי שלישי, וראה חזון איש סי' נב ס"ק יט שאף שהחמיר בזה לגבי מה שנתבאר בגמרא שהוא קלי הבישול, לגבי פת הקל בכלי שלישי, אמנם יש שנמנעים מליתן פת בכלי שלישי וכן ראוי להחמיר. על נדון המצקת ראה משנה ברורה שיח ס"ק מה וס"ק פז. לכן למעשה נהגו להקל בשקדי מרק, כי פת בכלי שלישי הוא רק חומרא, ואין צורך לדקדק בכל חברה אם זה מטוגן או אפוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל