לתרומות לחץ כאן

אפיקורס המקיים מצוות

שאלה:

מה הדין לגבי אפיקורס שמקיים תורה ומצוות ומקפיד על המצוות האם יש לו שכר מצוות בידיו ושמא האפיקורסות שבו דוחה השכר? לדוגמא אפיקורס ששומר שבת? האם יש ערך לשבת שבידו?

תשובה:

שלום וברכה

כל מצוה שיהודי עושה יש לה ערך בפני עצמו, ובלבד שהוא עושה זאת לשם מצוה. כמו כן לעצם הענין אם היה אפיקורס לא היה מקפיד על שמירת השבת…

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לעצם הענין אני מתכוון ומשמע מדבריך שאין אפיקורס ששומר שבת כי זה דבר והיפוכו אבל עובדא היא במציאות והרבה דוגמאות יש כמו לדוגמא מלווים בריבית שלא בהיתר תוך זלזול במצווה זו למרות שהזהירו אותו שוב ושוב. אבל מקפידים בשמירת שבת ואמרו מלווים בריבית לא קמים בתחיית המתים והשאלה היא האם בזכות השבת והמצוות האחרות כן יקום? דוגמא שניה האומר אין שכר ועונש וצריך לקיים התורה רק משום ציווי הבורא. דוגמא שלישית הכופר בזוהר הקדוש. דוגמא רביעית המזלזל ומגדף בתלמידי חכמים. דוגמא חמישית המגלה פנים בתורה להתיר משכב זכר. ועוד ועוד דוגמאות למכביר יש ואני בכוונה לא הבאתי דוגמאות על רבנים שכינו רבנים אחרים אפיקורסים כדי למנוע עצמי מהמחלוקת. אבל עובדה היא שיש הרבה המקיימים תורה ומצוות מתוך זלזול בתורה ובתלמידי החכמים והדוגמא המובהקת מכל היא ישעיהו ליבבוץ שקיים תורה ומצוות מתוך כוונה לקיים תורה ומצוות אבל כפר בזוהר לגלג על חכמי הגמרא כפר בשכר בעונש ולעג לספר משלי למלך שלמה. מצד אחד אמרו כל המשמר שבת כאילו קיים כל התורה כולה וראויי וזכאי לכל טוב ומצד שני אמרו כל הפורק עול ריבית כאילו פרק עול שמים וכתיב וחי לא יחיה מות ימות דמיו בו האם זה כולל שומרי שבת? ושמא שומרי שבת יכולים לסמוך על השבת מפני עוון ריבית? מתנצל על האריכות ובקיצור אומר אני יבוא אדם ויאמר מקיים אני כל התורה כולה חוץ ממשכב זכר חוץ מאשת איש חוץ מריבית וכו" לא אפיקורס זה? ואם אפיקורס הוא האם יש ערך לקיום המצוות שלו?

  2. כל הדוגמאות שהבאת ממחישות את מה שטענתי, אתה מערבב בשאלתך יצר הרע עם אפיקורסות… זה שאדם נכשל בדבר מה או מתוך הרגל או מתוך תאווה יתירה של ממון או דברים אחרים, אינו מגדיר אותו עדיין כאפיקורס, הוא מאמין בכל ולא מתגבר על תאוותיו, או נמשך אחר הרגליו בלי לחשוב הרבה…

  3. כבוד הרב,

    אני גר שהתגייר בבית דין רבני אזרחי, שמרתי מצוות ולמדתי תורה כשבע שנים, ובסופו של דבר הכפירה שבי הלכה וגברה ואין לי אמונה לא בבורא ולא בהשגחתו, ובעצם אני לא מאמין בשום דת.
    אין לי הסבר פשוט איך הגעתי למציאות כזו, אבל זו המציאות.

    לפני הגיור שלי היו לי ספקות באמונה, אבל איכשהו לא חשבתי על זה בזמן הגיור, אבל ברור לי לחלוטין שאילו הייתי יודע כל מה שאני יודע היום על דת, בטוח שלא הייתי מתגייר, כי כל הגיור שלי היה על תנאי שמבחינתי יהדות היא אמת מוחלטת.

    האם דבר כזה יכול להטיל בספק את היהדות שלי, או לשלול אותה?

  4. לפי מה שאתה מתאר אתה יהודי לכל דבר וענין בלי שום ספק. ואת ספקותיך ושאלותיך בענין האמונה הייתי מציע לברר באופן מקצועי, הנושא הזה הוא באמת עקרוני ועומד בליבת החיים שלנו, ויש אנשים שמומחים לדבר. בנוגע לנושא של מציאות הבורא אני ממליץ על הספר מלכודת האמת שהיה בעריכתי, הוא ברמה איכותית מאוד, ואני משוכנע שכל מי שיקרא אותו בעיון לא ישאר שווה נפש, קשה לי להאמין שניתן לכפור בקיומו של בורא לאחר קריאת ספר זה, ואני מכיר לא מעט מהז'אנר הזה. ראה כאן.
    https://malkodethaemet.co.il/
    בהצלחה
    [אגב, אם תהרהר בדברים, נראה לי שאתה גם לא מאפיין נכון את תחושותיך, כלומר אם הדת בעיניך אינה אמת, אז מה כל כך משנה לך איך הדת – שאינה אמת, רואה את מעמדך האישי? נראה שבתוכך יש את הרצוא ושוב הזה אם כן אמת או לא אמת, ולכן יתר שאת כדאי לך לברר את הדברים על בוריים].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל