שאלה:
שלום לרבנים למה עשו שאימו עברה ליד עבודה זרה רצה לצאת, הרי אין יצר הרע עד שיולד אז מאיפה הרצון ? 2האם יש ענין ע"פ התורה שיש שינים חלביות וגם בשריות? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
אכן שאלה זו שאלתי את ילדי סביב שולחן השבת בשבת האחרונה, שהרי אמרו חז"ל שיצר הרע נכנס בלב האדם משעה שננער לצאת ממעי אמו, ואם כן מה משך את עשו קודם לכן לצאת? וסבור הייתי לומר, שבשונה מכל אדם אחר, יעקב ועשו היתה להם לכתחילה נשמה שונה, עשו היתה לו נשמה שהיא בבחינת ראשית גויים עמלק, ויעקב היתה נשמה שדמות דיוקנו חקוקה על כסא הכבוד, ולכן בשונה מכל אדם שיצר הרע חיצוני מפתה אותו לעבודה זרה, אצל עשו השאיפה לעבודה זרה היא מעצם טבעו כיון שהוא שורש הרע בעולם. ובכך התיישבה לי קושיא נוספת, שהרי ברור שיצר הרע פועל באדם מול כוחות השכל, כאשר הוא מפתה אותו לעבודה זרה הוא פועל באופן של שיכנוע כביכול יש להם כח וכדומה. וכי יעלה על הדעת שעשו במעי אמו כבר יכול היה לשגות בעיקרי אמונה, וכי היה בר דעת בכלל בשביל טעות כזו? בהכרח לא מדובר ביצר הרע השכלי עליו מדברים תמיד, אלא בטבע שהיה מוטבע בו מעצם יצירתו, ולכן זה היה כבר משעת ההריון ברגע שנכנסה בו נשמה.
עיין מהרש"א סנהדרין צ"א ע"ב שמקשה כך (זורו רשעים מרחם נאמר לגבי שבתאי אוצר פירות)
ובספר באר שבע מתרץ שיש יצר הרע מעשי ויש יצר הרע מחשבתי.
ויש עוד להאריך.
זה נראה דומה לדברינו.
האם היה לעשו בחירה כמו שיש לנו 50/50?
ואם היה בוחר בצד הטוב אז לא היה עמלק והגאולה כבר היתה פה?
זו בעצם ההתלבטות שלי לגבי ההסבר שלי… לכאורה ודאי היתה לו בחירה שקולה כמו לכל אדם, ואדרבה, אם היה שב בתשובה היה הכל בא לתיקונו בשלב זה ולא היה צריך את ההמשך, כפי שאדם הראשון אם לא היה אוכל מעץ הדעת העולם כולו היה בא לתיקונו מיד..
בגמ׳ סנהדרין איתא אמר לו אנטונינוס לרבי, מאימתי יצר הרע שולט באדם וכו׳ קושית השואל מקשים המהרש״א והבאר שבע שם, הגור אריה והפני דוד והאמרי נועם על הפרשה שלנו. ועלי׳ עוד בספר חסידים אות אלף קלז ובפסקי תוספות ספ״ג בנדרים
השאר תגובה