לתרומות לחץ כאן

חניה בחניון של סופר פרטי

שאלה:

לכבוד בית הוראה, הייתי מבקש לדעת מה הדין לחנות בחניון פרטי של סופרמרקט גדול – ובו הודעה שהחניון מיועד לקונים בלבד, ויש להם עד 3 שעות חניה חנם. במקום אין מחסום או דרך אחר שהם ישלטו על מי נכנס ויוצא. והשאלה שלי האם מותר לחנות שם מטעם נוחיות, וללכת למקום אחר, כשאין כל כוונה לערוך קניות בסופרמרקט? הנה ראיתי בספר 'ממון ישראל' [הנכתב באנגלית] לרב ישראל בודנר [מליקווד] בשם הגאון ר' זלמן נחמיה גולדברג, דאפילו עמידה גרידא בחצר חבירו כנגד דעת חבירו, נקרא שואל שלא מדעת גזלן, [ע"פ הרשב"ם ב"ב דף נז' ע"ב ד"ה לקולא]. וכן הובא שם ששמע מהרב אלישיב – 'שכל שהבעלים מקפידים על חניתו עובר על איסור גזילה'. השאלה שלי היא בשני מקרים א] האם במקרה של חניון ובו הודעה שזה מיועד לקונים לבד, האם מי שאין כל כוונה לקנות בחנות ובכל זאת חונה שם האם דברי רב אלישיב שייך כאן וזה נחשב גזילה ממש? ב] אם תמצי לומר שבאמת במקרה הנ"ל זה נחשב גזל, מה הדין במקרה הנ"ל ובשעות הערב והחניון חצי ריק, יש לחקור האם ההודעה מיועדת לכל מצב ומקרה ולכל שעות היום בזמני הקניה, ודעת הבעלים גם בכהאי גוונא לאסור חניה, ולהשתמש בחניה כנגד דעתם גם בכהאי גוונא נחשב גזילה, או אולי יש לצדד שאין לבעלים בהודעה שלהם שום כוונה לאסור בזמנים שהחניה ממילא ריקה, רק בזמן עומס, ואין בכוונתם להיראות כמו 'מדת סדום' להציבור הרחב, לאסור חניה, ולהזיק יחסי הציבור שלהם, אם ממילא אין השעה עמוס בלקוחות. או אולי יש לצדד דדעת הבעלים שגם בשעות הערב שאין הרבה קונים, אין רצונם שאנשים מבחוץ ישתמשו בחניון כלל, במחשבה שאם יתחיל החניון להיות 'חניון ציבורי' לאלו שאין בכוונתם לערוך קניות, בשעות הערב, ממילא יהפוך המקום לחניון גם בשעות עומס? אני שואל בגלל במקרה שקרה לי כשהייתי בלונדון ורצינו להגיע לחתונה, אמרו לי לחנות בחניון הפרטי הגדול של סופרמרקט מסויים על יד אולם החתונות, והיה שם שלט כנ"ל רק ללקוחות, ובזה שאמר לי – לחנות שם, ונוכחתי לדעת עד כמה קלה הדבר להגיע למצב שכאילו הדבר כבר נעשה כהיתר. והסתפקתי אי אריך למיעבד הכי, ואם יש בזה איסור גזל דרבנן או דאורייתא בכהאי גוונא, או ספק איסור? בתודה ובהוקרה נ.ב יש לציין שאין שם אפשרות לשלם, זה חניוו בחינם עם כניסה פתוחה רק יש שלט שמודיע שהחנייה רק ללקוחות הסופר. ככל הנראה הקרקע שייכת לסופר.

תשובה:

שלום וברכה,

שימוש בחנייה פרטית נחשב לגזל. ולמרות שקרקע אינה נגזלת, הכוונה שאם מספח קרקע של חברו לעצמו, בזה אין הקרע נגזלת. אבל בשימוש של הקרקע יש איסור גזילה, וכאשר משתמש בקרקע חברו ללא רשות עובר באיסור גזל.

כאשר תלוי שלט שהחנייה מיועדת ללקוחות, אסור לזרים שלא באים לקנות לחנות, ללא כל הוראת היתר – גם בזמנים שאין עומס בחנייה. וכמו שאסור להיכנס לבית פרטי של חברו ללא רשות – גם בזמן שהחבר לא בבית, כמו כן אסור לחנות, גם בזמנים שאין הפרעה של ממש.

בהצלחה

מקורות:

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם אכן חניתי במקום החניה
    הפקדתי בקבוקים במכונה שלהם והחזרתי להם לקבל זיכוי כספי ולאחר מכן עשיתי מספר סידורים באזור
    וכשחזרתי אכן נכנסתי לסופר ורכשתי מספר מוצרים
    האם עדיין נחשב לגזל ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל