לתרומות לחץ כאן

נזק שנגרם מדוד שנשכח דלוק

שאלה:

שלום רב,אנו שוכרים דירה מזה כמה חודשים, בדירה מותקן דוד שמש.כאשר נכנסנו לדירה היו ימים חמים מאוד אך נאלצנו בכל זאת להשתמש בחשמל על מנת שיהיו מים חמים וגם אז הם היו נגמרים מהר מאוד (כנראה שהדוד לא היה תקין מלכתחילה).שכחנו את הדוד דלוק למשך כ-24 שעות וצינור פנימי שנמצא בתוך הבית התפוצץ, מה שגרם לנזילת מים רצינית שהובילה לקריסה של חלק מתקרת הגבס בדירה.לאחר מכן בעל הבית החליף את הדוד בדוד משומש.מה הדין?מי צריך לשלם עבור התקרה?מי צריך לשלם עבור הדוד? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

שוכרים ששכחו לכבות הבוילר וגרמו לפיצוץ הדוד, אין הנזק נידון כאדם המזיק בידיים, כיון שאין זה פעולה ישירה, אלא כפשיעה בשמירה, ומאחר ואין שמירה לקרקעות, ומחובר לקרקע דינו כקרקע, ולכן פטור השוכר.

לגבי נזק הרכוש – הקיר גבס – שנגרם מנזילת המים, אם המים הזיקו בגלל המים שהשפריצו נחשב לאש וחייב השוכר. אם המים נחו על הקיר, והזיקו לאחר זמן, תלוי במחלוקת הפוסקים האם מים שמחלחלים דינם כבור או כאש. לשיטות שדין מים שמחלחלים כדין בור, הרי בור פטור על הכלים. ולשיטות שדין מים שחלחלו והזיקו כדין אש, חייב השוכר.

חשוב לציין: במרבית מהחוזים קיים סעיף שמחייב את השוכר להחזיר את הדירה כמו שקיבלה. וכאשר יש סעיף כזה חייב השוכר על כל נזקי הדירה, וגם על נזקי הדוד, גם לשיטות שדין מים כדין בור, מאחר וקיבל אחריות להשיב את הדירה כמו שקיבל.

בהצלחה.

מקורות:

שוכר דינו כשומר, אמנם על קרקע אין דין שמירה – ראה שו"ע חו"מ סימן שא. והמחובר לקרקע, יש הסוברים שדינו כקרקע – ראה שו"ע סימן צה. ולכן אין דיני שמירה על הדוד.

וראה עלון המשפט גליון מספר 43 שמבואר באורך שפיצוץ של דוד אין דינו כאדם המזיק. וכן מבואר שם דין מים שמחלחלים האם דינו כבור או כאש. והניזק יכול לומר קי"ל ולהיפטר. אמנם אם בחוזה הותנה שהשוכר יחזיר את הדירה כפי שקיבלה חייב השוכר על כל הנזקין שנעשו בדירה וברכוש של הדירה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל