לתרומות לחץ כאן

גיור תינוק לאבא יהודי ואמא גויה

שאלה:

תינוק שאמא שלו אינה יהודיה והאבא יהודי, התינוק עבר ברית מילה, כעת האבא והאמא מעוניינים לגייר אותו, האם ניתן ? (האמא אינה מעוניינת להתגייר כרגע כיוון שהיא חוששת מהתהליך)

תשובה:

שלום רב,

מאחר שהסבירות היא שהקטן יגדל בבית שאינם שומרים בו תורה ומצוות, ודאי שלכתחילה לא מקבלים גיור כזה. בדיבעד דנו הפוסקים אם גיור כזה תופס או לא.

מקורות:

גיור קטן כידוע נעשה ע"י ביה"ד, ותוקפו מועיל מצד דין זכין לאדם שלא פניו, שהרי זכות היא לו להיות יהודי. הפוסקים דנו בתוקף הגיור האם מועיל במקרה שברור שהוא לא ישמר מצוות לכשיגדל, שהרי אם לא ישמור מצוות זה כבר לא זכות עבורו. – כגוי מותר לו שלא לשמות מצוות, וכיהודי אסור לו, והוא חייב לשמור מצוות

לכן, כפי שברור גם לך, וכפי שאמרת לאחותך, ודאי שהמטרה היא לא לכפות עליהם קיום מצוות, או לחנך את ילדם לקיום מצוות. אלא דווקא היא זו שבאה לבית הדין בבקשה שיגיירו את בנה. ובמאחר שאם הוא גדל בסביבה חילונית, לא ברור כלל שזה זכות עבורו להיות יהודי – חוטא, לכן תוקף הגיור מוטל בספק. ומשום כך לא ניתן לגייר אותו, ומחר הבת שלי או שלך או כל בת אחרת שבטוחה וסמוכה שמערכת הרבנות פועלת כנדרש ממנה, תרצה להתחתן איתו בהחנה שודאי הגיור נעשה כדת וכדין. כך שאם הם עושים "טובה" לאחותך ומקילים עליה מעבר ליכולת, הם חוטאים לכלל הציבור היהודי בארץ!

אכן בשו"ת בית יצחק (אבה"ע ח"א סי' כט אות יא) שגירות קטן מועילה גם מקרים אלו משום שעדיין זה זכות שהרי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. וכך דעתם של האחיעזר, והאגרות משה (ח"ד אבה"ע סי' כו, ויו"ד ח"א סי' קנח). אלא שכתבו שלכתחילה לא מקבלים גרים בצורה כזו, וראה עוד בשו"ת משנה הלכות ח"י סי' ריד. ושו"ת יביע אומר (ח"ב אבה"ע סי' ד').

אולם יש שחלקו, ולדעתם הגירות במקרה זה לא תופסת, ראה שו"ת זכר יצחק סי' ב', מנחת יצחק ח"ג סי' צט, וכך היא גם דעתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות ח"א סי' קג.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל