שאלה:
שלום, לפי הבנתי "תרי דרבנן" הם שני איסורים דרבנן, שמצרפים להקל במקום צער.. מה ההסבר בזה?, לכאורה היה צריך להיות חמור יותר כי יש פה שני איסורים.. תודה
תשובה:
שלום וברכה
ובכן לא הבנת את המושג הזה באופן מדוייק… אסביר יותר ואתחיל בדין למעשה, זה ימחיש לנו את הענין. נניח יש חולה שנצרך לבצע פעולה בשבת שאסורה מדרבנן, אם יעשה את הפעולה בעצמו הרי שעבר על איסור דרבנן מחמת חוליו. אבל יש לו אפשרות אחרת, להביא גוי, שהגוי יעשה את הפעולה הזו שאם יהודי היה עושה אותה היה עובר באיסור דרבנן, כאן זה תרי דרבנן, משום שהאמירה לגוי [גם בעשיית מלאכה דאורייתא] היא רק איסור דרבבנן, וכאן, אנחנו הרי מבקשים מהגוי לעשות מלאכה שבסך הכל אסורה מדרבנן, וזה הרבה יותר קל מאשר היהודי היה עושה בעצמו מלאכה זו, שהרי אז היה זה חד דרבנן, הרבה יותר קרוב.
כלומר תרי דרבנן אין הכוונה לעבור חלילה על שני איסורי דרבנן, אלא שעושים פעולה שהביצוע שלה כרוך בשני דינים דרבנן, וכך האיסור רחוק יותר. האם הובן?
ישר כח, שבת שלום.
השאר תגובה