לתרומות לחץ כאן

כשרות ביצור סיטונאי

שאלה:

רציתי לברר בנושא הכשרויות בצורה הסיטונאית כפי שנעשה כיום איך ניתן להשגיח על כמויות עצומות שכאלו? איזה אדם יכול לפקח שלא יהיו "פישולים"? (ואני כבר לא מדבר על "עיגולי פינות" אלא רק על טבע האדם שקשה עד בלתי אפשרי לבדוק כמויות עצומות ולהשאר עירני לגבי כל הכמות) ואציין לשני נקודות מתוך המכלול. א) בענין שחיטה, בשונה ממה שהיה פעם שכל עקרת-בית היתה לוקחת את התרנגולת שלה לשוחט שהיה מרוכז במלאכתו וללא לחץ ולאחר מכן היתה אפשרות של בדיקות במתינות ומליחה וכו' הרי שכיום כפי שהבנתי המצב יוצר לחץ על השוחטים (ואגב, איך אפשר להקפיד שתרנגול א' לא יראה את השחיטה של חברו? האם באמת מוציאים מהלול תרנגול?) וגם בכשרויות מהדרין – עד כמה שמקפידים יותר לעשות זאת במתינות – זה עדיין כמויות עצומות ויש לעמוד בדרישות אספקה והאדם מטבעו מוגבל. כנ"ל לגבי ירקות עליים. בעוד שעקרת-בית ממוצעת תעמוד לשטוף 5-10 עלים לארוחת-ערב למשפחתה הרי שבמפעלים כיום צריך להכין אלפי שקיות אז איך מוודאים שכל עלה אכן נשטף כהלכה? שלא "פספסנו" תולעת? ומעניין לעניין באותו עניין – האם החממות יש להם דין של עציץ נקוב? כי אם לא – לא נוכל לברך עליהם האדמה ולא נוכל להתשמש בהם למרור. כמו"כ האם הניקוי שהירקות עוברים לא מחשיבים אותם לכבוש ופוסלים אותם מדין מרור?

תשובה:

שלום וברכה

השאלה שלך נכונה. ברור הדבר למעלה מכל ספק שמה שמכינים בבית הוא הכי כשר, ויש מעט יראים ושלמים שנמנעים מאכילת מוצרים מתועשים [יש שנמנעים מכך בפסח, ויש כל השנה] אבל קשה מאוד כך לחיות. לכן באמת מאוד חשוב לאכול רק מכשרות מאוד מהודרת, ששם יש הרבה נסיון והרבה הקפדות כדי לא להגיע למצב של מכשול חלילה. כאשר מדובר במוצר תעשייתי שעובד עם מתכונים קבועים, זה פחות קשה להקפיד, אבל גם בשחיטה מה שעושים בכשרויות המהודרות זה פשוט המון המון כח אדם, קבוצה שלמה של משגיחים מגיעה בכל שחיטה, וכל אחד ממונה על תחום מסויים, יש כמה שבודקים ריאות וכמה שבודקים צומת הגידים וכו' וכו' ובודקי סכינים, הכל כדי להגיע למצב שכל אחד יעשה את מלאכתו בקפדנות בלי להפסיד. היום בכשרויות המהודרות בודקים כל עוף על השולחן ולא על הליין והכל בתשומת לב. אבל אכן נכון שלקנות היום כשרות מהודרת זה לא לוקסוס אלא חובתו של כל אדם ירא שמים.

ירקות עלים אין לסמוך על כשרות שקונה ירק רגיל ומסתמכת על בדיקת המשגיח כי זה באמת לא אפשרי, רק מירקות מפוקחים שמספיקה להם רחיצה טובה. אין בעיה של כבוש וברכות מדובר על משטחי אדמה עצומים למרות שהם מוגבהים מהקרקע.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בקשר לירקות עליים מגידולים מפוקחים – ישנם שקיות עם כיתוב על דרכי השטיפה ויש שכתוב עליהם שנרחצו ולא צריך לשטוף שוב (מציינים את הרב ויא בתור א' מהרבנים המכשירים כך שאם נסמוך על הכיתוב אכן זה אמור להיות יותר נקי מאצלי בבית) השאלה היא האם אכן ניתן לסמוך על כך במאת האחוזים א מפאת הכמות העצומה ב מצד פרק הזמן שעבר מאז הרחיצה ועד שהגיע לצלחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל