שאלה:
שלום וברכה. יש מבצע על מוצרים בחנות. האם מותר לי לבקש מאחד העובדים שם לשמור לי מהמוצרים שבמבצע או שאסור משום חב לאחריני? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
תשובה:
שלום וברכה,
חב לאחריני נאמר רק שלאחרים יש שעבוד ובא אדם אחד וזוכה לאחד ומפקיע שעבוד מאחרים. או באדם שמלקט פאה, הפאה שייכת לכל העניים, ובא אחד ומפקיע את הפאה מכל העניים. אבל בקנייה אין שעבוד לשום אדם, ולכן לא שייך כאן את הדין של התופס לבעל חוב וכו'.
טעם נוסף, גם אם נאמר שיש כאן את האיסור של תופס לחברו במקום שחב לאחרים, כאן לא יהיה את האיסור, מאחר והעובד בחנות יכול לקות לעצמו, ומיגו דזכי לנפשיה זכי לחבריה. וכמו שבלווה יכול לתפוס עבור לווה חברו.
בהצלחה.
מקורות:
רא שו"ע חו"מ סימן קה.
תודה רבה.
לטעם הראשון: למה זה לא דומה לאדם המלקט פאה. הרי כאן המבצע שייך לכולם. ובאיזה רשות הוא שומר לו על המוצר?
לטעם השני: מבואר שהעובד רשאי לקנות לו ולשמור, אבל לשמור בצד בלי לקנות נראה שאסור. הלא כן? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
בפאה הפאה שייכת לעניים, ונקרא ממון עניים, וכאשר בא עשיר ומלקט לעניים, מפקיע את הפאה משאר העניים וזוכה לעני אחד, ונחשב שחב לאחרים. אבל במכירה זה לא ממון של הלקוחות, ולא משועבד להם, ולא שייך לומר שחב להם.
כתוב שעני יכול ללקט לעני, מיגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה. ולכן גם אם לא זוכה לעצמו רשאי. וכן לטעם השני אם העובד יכול לקנות לעצמו, שייך לומר מיגו שיכול לקנות לעצמו, יכול לקנות לחברו, למרות שלמעשה אינו קונה לעצמו.
השאר תגובה