שאלה:
מפני מה התקנה לשבת ז"נ נחשבת כחומרת ר"ז ולא כגזירת חכמים שגם נידה תצטרך ז"נ?
תשובה:
ודאי יש לזה דין תקנת חכמים לכל דבר וענין, לשון הגמרא שהזכרת כביכול מדובר במנהג בנות ישראל רק מספר לנו את ההיסטוריה של החיוב הזה, שהוא נקבע על ידי קבלת הציבור, אבל ודאי יש לזה כל חומר דין דרבנן.
יש בנושא הזה טעות נפוצה:
התקנה לשבת שבעה נקיים אחרי מחזור סדיר (שנמשך כמה ימים) – היא תקנת רבי יהודה הנשיא!
חומרת "בנות ישראל" היא במקרים של דימום קל בלבד (שבאופנים מסוימים היה מקום להקל גם אחרי תקנת רבי יהודה הנשיא). ואף חומרא זו נקבעה בכל עם ישראל כהלכה פסוקה.
השאר תגובה