לתרומות לחץ כאן

אמירת קדיש כהכנה ולימוד לחזן

שאלה:

האם מותר לחזן להתכונן לתפילות (ימים-נוראים, תפילת טל/גשם וכדו') תוך כדי שהוא מפזם לעצמו את הקדיש לראות שאכן אמר זאת במנגינה המקובלת? ואם לא – כיצד יוכל להתכונן ולוודא שלא טעה?

תשובה:

שלום רב.

רצוי להמנע מזה.

מקורות:

במשנה ברורה סי’ נה כתב: כשם שיש למעט בברכות כך יש למעט באמירת קדיש. ונראה מדבריו, שהואיל והקדיש יש בו שבח גדול לקב”ה אין לאומרו לבטלה. יתר על כן כתב בס’ מנוחה וקדושה, שקדיש לבטלה דינו כברכה לבטלה! ומשום כך הורה לאחד את הקדיש של עלינו לשבח עם הקדיש שלאחר שיר של יום [אא”כ יש הרבה אבלים ולמנהג אשכנז רק אבל אחד אומר קדיש בכל פעם].

בני אשכנז החמירו בכך ביותר, עד כדי כך, שבשנת תקצ”א כשהיתה מגפה גדולה באירופה וכמעט כל בני המנין היו אבלים ר”ל, התיר רבי עקיבא איגר בהוראת שעה לכמה אבלים לומר קדיש ביחד, אולם בסיומה של אותה שנה כינס את בית דינו כדי לבטל תקנה זו ברוב עם, ומשום שהחמירו עד למאוד למעט באמירת הקדיש שלא לצורך. וע”ע מש”כ בזה בשו”ת בנין ציון ח”א סי’ קכב ושו”ת חתם סופר או”ח סי’ קנט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל