לתרומות לחץ כאן

סתימה בצנרת בצד הבניין – מי צריך לשלם

שאלה:

שלום, אם יש 23 דירות בבניין, צינור ביוב לכל צד של הבניין (4 צינורות ראשיים של ביוב) ויש סתימה בעקבות מגבונים בצד אחד בלבד. מי נושא בתשלום ? כל 23 הדיירים או רק אותו צד שהצינור שלו סתום ממגבונים ? 6 דירות לצורך העניין.

תשובה:

שלום וברכה,

הכלל הוא שבכל נזק שיש ברכו המשותף, חייבים כל השכנים להשתתף בתיקון הנזק – גם שכנים שאין להם צורך בתיקון. ולכן זיפות של גג משותף, חייבים כל השנים להשתתף בתיקון – גם הקומות התחתונות שלא מגיע אליהם הנזק.

וכן בצנרת של המשותף, הרי הוא כרכוש המשותף, וחייבים כל דיירי הבניין להשתתף בהוצאות פתיחת הסתימה – גם השכנים שגרים בצד הבניין ואין להם שימוש בצנרת הצדדית.

בהצלחה. 

מקורות:

כן דעת פוסקי זמנינו, ראה בספר ועד הבית בהלכה. ויש מקור לזה מדברי הנתיבות סימן קעח ס,ק ג, שכל השותפים חייבים לתקן את הדבר הנצרך, גם אם האחד טוען שאינו צריך לתיקון. וראייתו מהדין שכופין את בני העיר לבנות חובה, עיי"ש. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מלשון השאלה "סתימה ממגבונים" האם לא זורק המגבונים שגרם לסתימה נחשב למזיק ועליו לשלם את כל ההוצאה גם אם זה נסתם בצד השני לחלוטין?

  2. אם ידוע מי זרק את המגבונים, הוא לבדו יהיה חייב לשלם את כל הוצאות התיקון, כדין מזיק שחייב לשלם. אבל אם לא ידוע מי המזיק, ולא יודעים את מי לחייב, חייבים כל הדיירים לתקן את הסתימה.

  3. במחילה מכבוד הרב לא כ"כ הבנתי. למאי נפ"מ אם ידוע או לא? זה יותר טכני אם יש לי למי לשלוח חשבון… ואם לאו – אז שכולם ישתתפו… אך הכיצד ניתן "לחייב" את כל השכנים? ואותו מזיק ישב במרפסת ביתו ויחכך ידיו בהנאה שכולם משלמים על מה שהוא עשה…

    אם הנוסח היה יותר בסגנון "אם אדם בודד זרק עליו לשלם אך אם זה נזק מצטבר חובת התשלום מתפרסת" זה היה יותר ברור ומובן אך חוסר ידיעה בעלמא תפטור את ראובן ותחייב את שמעון ולוי? אתמהה!

  4. חוסר ידיעה לא פוטרת את המזיק. לא יעזור למזיק לשכשך את ידיו במרפסת, עליו לשלם על הנזק. אך כל עוד ולא ידוע מיהו השכן שהזיק, חייבים כל השכנים לשאת בנטל, ולא יכולים לומר למעט השכנים שישלמו הם לבדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל