לתרומות לחץ כאן

ניזק שקנה חפץ אחר ביותר זול

שאלה:

שלום מישהו שבר לנו אגרטל שהיה שוה 100 ₪. עכשיו אשתי הלכה לקנות אחר ולא מצאה אותו סוג לכן היא קנתה אחר יותר קטן בשווי של 60₪. כמה עליהם לשלם לנו? אני שואל בגלל שרב אחד אמר להם שכיון שקנינו אחר בשווי של 60₪ גלינו דעתנו שמספיק לנו ושלא היה שוה יותר בשבילנו, אבל אני טוען שאם היינו מוצאים אותו אחד היינו קונים אותו, רק בלית ברירה שאין, קנינו ביותר זול במקום לקנות יותר יקר. וכי מי ששברו לו שלחן של שיש וקנה אחר אח"כ של פלסטיק ישלמו לו את של פלסטיק? ועוד מה אם לא היינו קונים כלל אחר במקומו אלא מבקשים כסף בשווי הנזק וכי לא יכולים לבקש כן? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

ברור שהרב פסק כדת וכדין – אלא שצריך לשמוע את דבריו שוב כדי להבין מה התכוון.

מזיק חייב לשלם על הנזק שעשה בפועל, ולכן מזיק שהזיק חפץ בשווי 100 ש"ח חייב לשלם 100 ש"ח ולא משנה מה כוונתו של הניזק אם לקנות חפץ חילופי או לא לקנות חפץ אחר חילופי. המזיק צריך לשלם את ערך החפץ שהזיק. ולכן אם הזיק אגרטל בשווי 100 ש"ח, והניזק רכש אגרטל בסכום של 60 ש"ח חייב המזיק לשלם 100 ש"ח. וכמו כן להיפך אם הניזק לא מצא אגרטל זהה ולכן היה צריך לקנות אגרטל יקר בשווי 120 ש"ח, חייב המזיק לשלם 100 ש"ח בלבד. ולא אומרים שישלם לו יותר, שגרם לו להוציא עוד כסף כדי לקנות אגרטל אחר יקר יותר.

בהצלחה.

מקורות:

חובת המזיק לשלם את הנזק. ונחלקו הש"ך והחזו"א בחובתו של המזיק האם חייב לשלם או חייב לתקן. הש"ך סימן צה ובסימן שפז סובר שמזיק חייב לתקן את החפץ. והחזו"א חולק וסובר שחובת מזיק הינו חובת תשלומים בלבד. אך חשוב לדעת שהמחלוקת נאמרה רק במקרה שניתן לתקן את הנזק, כמו בחופר בורות בשדה חברו, שניתן למלאות את החפירות, שבזה נחלקו האם חייב למלאות או שחייב לשלם כדי למלאות. אבל בנזק שלא ניתן לתקו, אלא צריך לקנות חפץ אחר, אין חובת המזיק לתקן, וחייב לשלם לכו"ע.

מעשה שהיה במזיק רכב שדרש לתקן את הרכב במוסך של בני מיעוטים (מוסך חאפר בכפר ערבי) במחיר זול. והניזק דורש שהתיקון יהיה במוסך מורשה. וההלכה בזה שיכול הניזק לדרוש תשלום לפי מחיר של מוסך מורשה, כיון שכך הוא התיקון המקובל. אלא שכאן הגיע הניזק ושואל אחרי שהצדיקו אותי וזיכו אותי בסכום של מוסך מורשה, האם אני יכול לתקן את הרכב במוסך של בני מיעוטים, ולקחת את העודף לעצמי? והתשובה לזה שאכן כן, אם הניזק יתקן לעצמו במחיר זול במוסף של בני מיעוטים, רשאי לקבל את העודף לעצמו. והטעם לזה שהמזיק חייב לשלם, ושומת התשלומים נעשה כפי מה שנהוג לתקן, ואחרי שהמזיק משלם, זכותו של הניזק לא לתקן או לקנות חפץ אחר חילופי, על כן רשאי גם לתקן את הרכב במוסך של בני מיעוטים ולקחת את העודף לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל