לתרומות לחץ כאן

להשתמש בזכויות של קופ"ח של אחר

שאלה:

האם במקרה שיש חלק מהמשפחה אצל קופת חולים אחד נניח אני בקופת חולים לאומית, ושאר המשפחה בקופת חולים כללית האם מותר לי לקנות בקופת חולים לאומית עבור אשתי וכן מה הדין אם קניתי לעצמי קופסא של ויטמנים נניח ברזל ואני משתמש בזה האם גם שאר בני המשפחה שלי מותר להם להשתמש בזה תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לאדם שאינו חבר בקופ"ח להשתמש בזכויות של הקופ"ח. הזכויות של הקופ"ח X מיועדת לחברי קופ"ח X בלבד, ולא לחברי קופ"ח של קופה אחרת. ואין הבדל אם הם משפחה אחת או בעל ואשה וכו'. יש אנשים שמערימים בזה, וחשוב להתריע שיש בזה איסור גזל.

חבר מקופ"ח X שרכש תרופה אסור לו להתחלק עם התרופה אם אדם אחר. אך אם נשאר לו התרופה שרכש לעצמו, או שקנה לעצמו ולבסוף לא השתמש בתרופה, מותר לו להעביר למי שירצה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הרב חותה של את זה מנכלית קפוח כללית והיא אמרה שאין בעיה כי הם מרוויחים (השיעור נמצא בכל הלשון בנושא גזל ) הוא שאל עוד דברים מכלים אחחרים וקיבל תשובות מאוד מענינות

  2. מאוד מוזר. הרי הקופ"ח משלמים על אנשים שלא מבוטחים, ומדוע מרוויחים. אולי כדאי לשמוע את השיעור שוב כדי לדייק בפרטים.

  3. אכן יהודה דייק בדבריו
    אצרף כאן מה ששמעתי ממנו [מילה במילה…] תמללתי את השיעור כולו… אגב זה שיעור נצרך ומעניין ביותר עם כל הבירורים שעשה.. [אם יש צורך אני יוכל לפרסם את כל השיעור באתר כרצונכם].

    יש שאלה רבותי אני אגיד את האמת אני טעיתי בזה אני הורתי לאנשים ששאלו אותי בזה שמי שעושה את זה, זה גזל, וכשבאתי לבדוק הייתי בהלם הופתעתי. זה בשורה טובה ופרסמתי את זה לפני שנתיים ברדיו כמה פעמים, וזה חידוש גדול מאד.
    אספר לכם גם מה היה, ואיך הדברים התגלגלו. היה ברור לי כשמש שמי שחבר של קופת חולים ומשלם ביטוח מועדף כמו "זהב" "מושלם" "שיא" כל אחד והשם שלו [משלם על זה הרבה כסף] ואז אתה בא לקופת חולים מעביר את הכרטיס כמה עולה אקמול, נגיד 17 שקלים כמה לך יעלה 13 שקלים, זה הנחה חשובה. אברך כולל אומר לאשתו תגידי לחברה שלך שתעביר בכרטיס שלה גם ככה יש לה הנחה. מה אמרתי עד היום : זה שילם ביטוח, אתה לא שילמת ביטוח זה גזל. אמר לי אחד ממנהלי הקופות חולים שרבי חיים קנייבסקי שליט"א אמר למי שעשה את התרגיל הזה שזה גזל גמור.
    פניתי לקופה בא נשאל ובא נראה האם זה באמת כזה שחור. פניתי לקופת חולים כללית, מזל שהתחלתי איתם אתם תראו מה היה… כמובן הגעתי לבכירים בכירים הקלטתי אותם ואמרתי להם שזה התפרסם בתקשורת. אמרו לי, סליחה אתה קיבלת הנחה שם תעשה עם זה מה שאתה רוצה. שאלתי אותם ואם אני במאוחדת והוא בכללית אני בכלל לא באותה קופה שלכם. ענו לי, מה זה מעניין אותנו שיקח את התרופה אין לנו שום בעיה .אמרתי לה לבכירה את בטוחה במה שאת אומרת, כי אני מנסה לשכנעה אותה שתגיד לא! כדי לחדד את זה. אומרת לי סגור.
    כשפניתי למאוחדת: אומרים לי מה פתאום זה לא חוקי, לא כביל. אמרתי לו תשמע אני מפרסם בתקשורת. אז אמרו לי תן תן לנו לבדוק את זה… בנתיים אני עובד עם עוד שתי קופות מכבי ולאומית. מאוחדת אמרו אמן בעל כורחם [תליוהו וזבין זביני זביני]. הלכתי למכבי הוא משך אותי חודשיים. הוא צועק לי אני הייתי אצל רבי חיים קנייבסקי. אמרתי לו מה יעזור רבי חיים, יבוא משה רבינו אם אתה תתן הסכמה משה רבינו לא יכול להגיד לא… אתה בעל הבית, לא רבי חיים קנייבסקי.
    הרבה אנשים יש להם בעיה בדיני ממונות, זה כלל חשוב שתדעו אותו. הוא הולך שואל את הרב, מה קשור פה הרב מחילה ? אם היה לך ריב עם משהו לך לרב ! מה זה קשור תתקשר לבעל הממון הוא קובע כאן. הוא חי הוא לא מת.. צריך לדעת גם מה לשאול את הרב.
    מכבי אחרי לחצים גדולים הם גיררו אותי, בסוף הסכימו ! קופת חולים לאומית הם היחידים שלא מסכימים. אז מי שבשאר הקופות חולים [מכבי -מאוחדת -כללית] יכול לקחת גם תרופות גם יקרות מאד ולהעביר לחבר לידיד למשפחה, רק לא לביזנס.
    אבל את זה לא שאלתי, ואני לא רוצה לשאול כי אם אני ישאל אני יפיל את כל המגדל. משקפיים, מדרסים, בריכה, רכיבה על סוסים זה דברי חוץ, זה לא מהקופה זה לא שאלתי. ואני נשאר עם האיסור הקודם שאני הייתי בדעתי שאסור. לזה צריך הסכמה. בתוך הקופה תלך תעביר את הכרטיס אל תשאל שאלות אם תגיד לך הרוקחת אסור תגיד לה מותר.

    סיכום: להעביר לחבר זכות ביטוח מועדף של קופת חולים
    קופת חולים 'כללית' מסכימים
    קופת חולים 'מאוחדת' מסכימים
    קופת חולים 'מכבי' מסכימים
    קופת חולים 'לאומית' לא מסכימים

  4. שלום תודה לך שהבאת את השיעור של הרב בנימין חותה שליט"א. ברור שאם הקופ"ח מסכימים אז מותר. אבל אני עדיין מסופק אולי ההסכמה שלהם הייתה על לקוח שרכש לעצמו במחיר זול ואחרי שלא הוצרך לתרופה שבמקרה כזה מותר לו להעביר לאחרים. וזה אכן מותר. אבל אם לכתחילה רוכש עבור לקוחות של קופ"ח מתחרה קשה לי להאמין שהם מסכימים.
    אני חושב שצריך לבדוק שוב את הדברים.

  5. במקרה זה פשיטא שיסכימו ואי"ז חידוש…
    גם הרב בנימין חותה בעצמו היה המום ולא האמין שיסכימו, אבל אמר בפירוש ששאל אותם, ואמרו לו בצורה הכי ברורה 'מה אכפת לנו, יש ללקוח שלנו זיכוי שיעשה בזה מה שבא לו, זה לא מענייננו'. [הראיה שמכבי באמת לא הסכימו בהתחלה, רק לאחר כל מה שהיה הסכימו]…
    כבודו יעבור שוב על הדברים שכתבתי… כנראה לא עבר במתינות…
    חבל להורות לרבים שאסור אם הדבר מותר, מונע טוב לאחרים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל