לתרומות לחץ כאן

תשלום עבור שימוש בתרשים של מעצב פנים

שאלה:

ראובן ושמעון שכנים בבניין, לשניהם דירה זהה. ראובן משפץ את הדירה ולצורך כך שכר מעצב פנים שיתכנן לו את הדירה, ושילם על כך 4000 ש"ח . שמעון ראה את השיפוץ של ראובן ורוצה גם כן לשפץ את דירתו על פי התרשים שהכין מעצב הפנים של ראובן. האם וכמה עליו לשלם למעצב הפנים על השימוש בתרשים ?

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה יפה!

השאלה מתחלקת לשניים. א. האם המעצב יכול לגבות מחיר עבור השימוש הכפול שנעשה בשרטוטים שערך. ב. האם הדייר שמשפץ ושילם 4,000 ש"ח האם יוכל לדרוש שכר השתתפות.

והתשובה לכך, שמעון שהעתיק את השרטוטים מראובן אין עליו חובת תשלומים – לא למעצב ולא לראובן. ושמעון זכה מן ההפקר בחינם.

בהצלחה.

מקורות:

ראובן לא יכול לתבוע מאחר וראובן עשה לטובת עצמו ולא התכוון כלל להיטיב לחברו, וגם לא הוצרך להוציא הוצאה נוספת עבור חברו, וכמבואר ברמ"א חו"מ סימן רסד סעיף ד וז"ל: "ואם נראה לב"ד שלא הוצרך להרבות בהוצאות בשבילו, דאפילו בשבילו לבדו היה צריך לכל הוצאות אלו, אינו חייב ליתן לו כלום, דזה נהנה וזה אינו חסר. לכן יש מי שפסק: מי שהציל ספריו וספרי חבירו, אם לא הוצרך להרבות הוצאות בשביל חבירו, אין חבירו חייב לשלם לו כלום (הגהות אלפסי פ' הגוזל). ונ"ל דווקא שירד תחלה להציל שלו, אלא שהציל גם כן של חבירו עמו. אבל אם ירד על דעת שניהן, חייב ליתן לו מה שנהנה, מאחר שהציל של חבירו, וכמו שנתבאר, כן נ"ל". מבואר בדרי הרמ"א שאם עשה לטובת עצמו ולא התכוון עבו חברו,ולא הוצרך להרבות בהוצאות, לא יכול לדרוש שכר.

וכן המעצב פנים שערך עיצוב לראובן לא יוכל לתבוע שכר משמעון, מאחר ואין זכויות יוצרים על שרטוטים של עיצוב בית. לכל בית צריך עיצוב ייחודי, וכאשר סיים לעצב בית לא יכול לאסור על אורחים שבאים לבית שלא להעתיק את העיצוב של הבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אפשר להתווכח
    הרמ"א שהבאת עוסק בדין השבת אבידה – מעשה חד פעמי שאדם עושה עבור עצמו ואין כוונתו להתפרנס מכך, לכן כשאחר נהנה מפעולתו חל דין זה נהנה וזה לא חסר. אולם בנדון דנן מעצב הפנים יוצר תרשימים כדי להתפרנס מכך, ודאי בסתר ליבו הוא מקווה למכור כל יצירה לאנשים רבים, הרי זה דומה ליורד על דעת שניהם שחייב.
    שוב ראיתי בספר עמק המשפט (הרב יעקב אברהם כהן) זכויות יוצרים סימן כ"ו שהאריך בנושא ונוטה לחייב, עיי"ש שהוכיח מדברי הרבה אחרונים נודע ביהודה, עמודי אש ודברי מלכיאל שהמעטת קונים ליצירה נחשב חסר.

  2. ראשית כל, לא שמותר להתווכח אלא מצווה להתווכח, דברי תורה יוצאים מחודדים מתוך פלפול וליבונם של הדברים.
    הרמ"א מדבר על נהנה ולא על השבת אבדה – למרות שנמצא בהלכות השבת אבדה. וכלפי ראובן בעל הדירה זה חד פעמי, שעשה לעצמו ולא הוציא עבור חברו, ולכן לא יכול לתבוע את השכן שנהנה מההוצאותיו.
    כלפי המעצב פנים, לא התבססנו על דברי הרמ"א אלא מסברא שאין לו זכויות יוצרים, ואחרי שעשה לאדם אחד, לא נשמרו אצלו הזכויות מאחר ולכל דירה צריך שרטוט אחר. ומדברי הנו"ב וכל התשובות שהובא בעמק המשפט, שם מדובר באדם שיצר יצירה ורוצה להתפרנס מהיצירה, ואדם אחר נהנה מהיצירה שלו וממעט לו לקוחות, כמו באדם שעשה לוחות הדפסה, ובא אחר ומשתמש בלוחות שלו בצורה אחרת ומונע ממנו את הרווחים. אבל מעצב שעשה שרטוטים לא חושב להרוויח עם השרטוטים האלו, כיון שזה לא מתאים לשום דירה, והשכן שמשתמש לו בשרטוטים, לא מגרע ממנו לקוחות, ולכן אין חובה לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל