יום הולדת של גר צדק

רבני בית ההוראה
י"ז חשון ה'תש"פ

שאלה:

שלום להרב, שאלה: שנשאלה ע”י גר צדק שהתגייר פעמים, א’ במדינתו כהלכתה אולם בא מן מקום שאינם מגיירים שם ורב חרדי מ”מ גיירו ומפני זה היה לו בעיה וכשעלה לארץ עשה פעם ב’ אצל בית דין חשוב חומרא. ושאל כזה, לגבי יום מולדת ובר מצוה. דהיינו מה יחשב יום מולדת שלו? האם הולכים אחרי יום מולדת הגוף בעודו גוים כאשר בפועל נולד או אחרי הגיור ששם נולד היוהודי? סיבת השאלה מפני סיפור מפורסם שאחד שהיה לו קושי בשידוכים ובא לשאול הרב חיים קניבסקי ואמר לו שהאשה ראויה לו עוד לא נולדה, וכמעט התייאש האיש והבין כאשר מצא גיורת שפירוש דברי החכם היה שלא שלא נולדה ממש אלא כיהודיה לא נולדה כיבון שעוד לא הייתה גיורת, מ”מ מכאן יש מושג של קריאה לגר כמישהו שנולד, כדברי הגמרא גר כקטו שנולד דמי. והאם זה רק ביטוי או יש משמעות גם כן לענין יום מולד שיש לו לשמוח ביום גיורו כאילו ממש נולד שם? או גם יום שנוד הגוף יש בו מזל מיוחדת? רק לדעת מתי יש לו לעשות סעודה או משהו לחברים. שני, גבי פרשה של בר מצוה שלו שפגיור א’ היה פרשה פלונית ובתאריך גיור ב’ יכול להיות פרשה אחרת, ואם נקח בשחשבון תאריך לידה עברי גם יכול להיות בתאריך ארחת? לרוב המקראים בקוצר ידיעתי ראיתי שרבנים טפסים פרשת שבוע סיום הגיור. מ”מ נפקא מינה בשזה למי שמאיזה סיבה לא רוצה לגלות לעולם שהוא גר כגון מישהו שבפרק של שידוכים וכו’ שרק כאשר יש צורך יגלה וחושש אולי לא ירצו לצאת עמו לכתחילה כ”כ קל וכו’, ואם ישאלו לעלות בתורה בפרשה שאינה ביום הולדת הרגיל שהוא תאריך לידה ירגישו אנשים ויכול לפרסם הסיפור וכיון שאינו רוצה מה הראוי לעשות? פשוט לומר שיש לבטוח בה’ שיתן לו האשה נכונה ולא משנה אם הוא גר או לא אדרבה אולי תשמח שיש מצוה יצרה לאהוב את הגר ותוכל לקיים מצוה חושבה מאוד כל יום יותר מרוב העולם ושכרו גדול מאוד. מ”מ יש לקח בחשבון אם אדם לא עומד בבטחון כזה ויש איזה שהוא פחדים מה הנכון. ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

לא כל כך הבנתי את הבעיה. שיעשה יום הולדת ביום שנולד ממש, או הוא יכול לדלג על היום הולדת. אין חובה לעשות אירוע או עליה תורה ביום זה. גם אני לא עולה לתורה ביום הולדתי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *