לתרומות לחץ כאן

לקנות בגד בניגוד דעתן של המוכרות / סדרניות

שאלה:

שלום קשה לי *מאד* למצוא בגדים שאני אוהבת, גם צנועים וגם בסטייל.. אני ספציפית במיוחד.. אני לא מרבה גם להסתובב בחנויות זה עושה לי כאב ראש.. מצאתי היום בחנות (בסניף של חברה יחסית גדולה) בדיוק את החולצה שחיפשתי (מדובר בחנות שבעיר שלי יש רק אחת כזאת), וכל כך שמחתי! אבל כמובן.. היה חסר את המידה שלי, היו המון המון חולצות אותו דבר בדיוק, חוץ מהמידה שלי, אך פתאום, הסתכלתי למעלה גבוה, וגיליתי שהיו עוד כמה מהחולצות האלה שנראות אותו דבר בדיוק תלויות "סתם כך ליופי", לא מולבשות על בובות אפילו, אלא תלויות על מוט בלבד, ביקשתי מהמוכרת / מהסדרנית, להוריד את אחת מהחולצות שתלויות למעלה, כדי לראות אולי יהיה שם סוף סוף את המידה שלי, אך המוכרת / הסדרנית סירבה בטענה שאלה הכללים ואסור לה להוריד מהחולצות כי החולצות למעלה תלויות ליופי, ומותאמות לפי מידה מסוימת, לפי הכללים של ההנהלה ומעצב החנות, לאחר מכן פניתי לעוד סדרנית / מוכרת שעבדה שם והיא גם סירבה ואמרה את אותה התשובה (מדובר בחברה ולא בחנות פרטית), אני רציתי לדעת אם אני יעבור על איזשהי עברה / חטא, אם אני פשוט אנסה בעצמי להוריד את החולצות בלי שישימו לב, (מדובר בסניף של חנות מאד מאד גדולה שיש שם המון אנשים ובלאגן ורעש) ולפחות לבדוק את המידות שתלויות, ואם יהיה את המידה שלי אז להחליף באלה שניתנות למכירה (מדובר באותם חולצות שנראות בדיוק אותו הדבר ואם אחליף מידה אחת יותר או פחות ואתלה למעלה, אף אחד לא ישים לב, וזה נראה לי כל כך מוזר הרי הם לא רוצים להרוויח כסף? ולא ישימו לב בכלל בהבדל, כי ההבדל כל כך מזערי שלא נראה לעין) מצאתי את המוט המיוחד שהמוכרים משתמשים בהם כדי להוריד משהו שתלוי על קולב גבוה, ואז חשבתי אולי אני בעצם עושה משהו לא טוב? האם אני אעבור על איזשהי עברה אם אעשה מה שחשבתי לעשות? זה לא גזל הרי אני אשלם לחנות את המחיר עבור הבגד, וההבדל בהסתכלות למעלה יהיה מזערי וכמעט בלתי נראה, מה הבעיה בעצם? למה ההתעקשות הזו? האם יש באמת בעיה ואם כן איזה סוג של עברה אני אעבור אם אעשה זאת בלי שאף אחד ישים לב ובלי שיגרם הפסד כלשהו לחברה מבחינה כספית או מבחינה כלשהי אחרת?

תשובה:

שלום וברכה,

החולצות שתלויות לדוגמה אינן מיועדות למכירה. ולקוחה שמערימה וקונה בגד שהחנות לא מסכימה למכור, נחשב לאיסור 'לא תחמוד'. 

לכן אסור לקנות את החולצות בעל כורחן של המוכרות/ סדרניות.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שנט סעיפים ט – י. ומבואר שם שאם קונה בעל כורחו של הבעלים, עובר באיסור תורה של לו תחמוד. וראה עוד בשו"ע חו"מ סימן לד סעיף יג ובסמ"ע שם שמשמע מדבריו שהאיסור מדרבנן, והקו עליו מדברי השו"ע בסימן שנט. 

הסדרניות והמוכרות או המעצבות של החנות הן כבעלים לגבי החלטה האם למכור או לא, מאחר וניתן להן התפקיד של המכירה ועיצוב החנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל