לתרומות לחץ כאן

הספק יומי מעבר לרגיל

שאלה:

שלום אצייר מקרה שקרה לי נכנסתי עם חבר לבצע צביעה של קומה שלימה באכסניה מסויימת, הייתי אחראי על 10 חדרים והחבר היה אחראי על 10 חדרים בצד השני. באמצע היום, החבר הגיע לצד שלי וראה שהספקתי לצבוע כמות של פי שניים מההספק שלו, החבר (שעובד שם כבר שנה) אמר לי "תקשיב אתה עובד מהר מדי, תוריד הילוך, תעבוד נורמלי, מבחינתם ההספק שלי זה הספק טוב והם משלמים לי על ההספק הזה בלי טענות כבר שנה" (יש לציין שעבדתי במאמץ רב כנראה מעבר לנורמה של עובד רגיל!!) השאלה היא, אם בחצי השני של היום אני באמת יכול להוריד הילוך ולעבוד "רגיל" בהמשך היום עד אשר אגיע להספק היומי "הנורמלי" על סמך מה שהחבר אמר שלי על ההספק המצופה מהם…?? ז"א אם אני יודע שלו, הם משלמים על הספק יומי של חצי ממה שאני הספקתי מבלי לבוא אליו בטענות, ומאידך אני לא רוצה לצאת "פראייר" שיבקשו ממני מעתה והלאה הספק כזה בכל יום… תודה

תשובה:

שלום וברכה,

עובד שעושה מלאכתו בזריזות וביעילות, כדאי שיתנה את השכר לפי הספק עבודה ולא לפי שעות עבודה.

עובד שמקבל שכר לפי שעות עבודה, והלחיץ את עצמו והספיק הרבה, לכאורה לא יוכל לתבוע תוספת שכר. אבל אם עבד חצי יום בלחץ והספיק הרבה, יוכל לעבוד בחצי יום השני בנחת כדי לנוח מקושי העבודה שעשה בחצי היום הראשון,  ובתנאי שבסופו של דבר יגיע להספק של עובד רגיל.

בהצלחה. 

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,

    איך ניתן לאמוד לא רק במקרה השאלה הזו אלא בכל מקום עבודה אשר בו ניתן שכר לפועל לפי שעה, מהו ההספק וקצב העבודה שעל הפועל לעמוד בו בכדי שלא יחשב גזל?

    האם לשאול את המעסיק בעוד שיכול להיות שהוא יגזים בדרישה? האם לסמוך על אומדן עצמו שאולי יש לו נגיעה בדבר ויכול עקב כך לדרוש מעצמו פחות או לאידך גיסא להגזים ולעבוד יותר מהנדרש בגלל עצבים שהוא לא רוצה לגזול? איך באמת אומדים זאת בבבקשה?

  2. שלו' הרב,
    תודה הרב.
    ומבקש לשאול עוד בעניי'ן:

    פעם ראינו בספר של אחד הרבנים על הלכות פועלים שהביא בשם ה"חלקת יואב" או השדה יואב אם לא טועה אני בדברים אשר משם עולה שיש דבר/דברים שפועל לא יעשה ויסמוך על שתיקתו של בעל הבית ושלא מעיר לו ,כיוון שאולי לא העיר לו בגלל שבעל הבית מתביי'ש להעיר לו. שואל אני. בבקשה במקרה ובעל הבית לא אומר לו כלום על דבר קצב עבודתו, מה יעשה אז?

  3. האם ניתן להביא ראיה לכאורה מהמעשה של אליהו הנביא (הנאמר בתוך זמירות מוצש"ק) שסיים את הבניה בחצי הלילה ופנה לבעה"ב לבקש את השחרור המובטח שבמידה והפועל החרוץ השלים מלאכתו במחצית הזמן מגיעלו שכרו משלם ולא ניתן "לקזז" לו על השעות שלא עבד?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל