שאלה:
למי שמחמיר על עצמו לא לטלטל במקום שיש עירוב האם מותר לו ללכת עם שעון יד יפה שנחשב אצלו כתכשיט (שעלותו 150 ₪)
תשובה:
שלום וברכה,
כיון שודאי לא ילך עם השעון הזה במידה והוא יפסיק לעבוד, אין להחשיבו כתכשיט. לעצם הענין, יש סברא נוספת מדוע לא יחשב טלטול וכדלהלן, ואף שאין לסמוך עליה במקום שאין עירוב, במקום שיש עירוב והוא מפוקח היטב, כל אחד יחליט לעצמו עד כמה הוא רוצה להחמיר…
מקורות:
ראה ביאור הלכה סי’ שא סעי’ יא, ודינים והנהגות לחזון איש פרק יד ס”ח, וכן המנהג. אמנם יש שצידדו בלי קשר לסברא של תכשיט להקל בשעון שאולי הוא דרך מלבוש ולא דרך טילטול, ראה בענין זה בשו”ת אגרות משה או”ח סי’ קיא וע”ע שש”כ פרק יח הערה קיא מהדורה ישנה, אבל למעשה המנהג להחמיר בזה, בודאי במקום שאין עירוב כלל.
אבל התכשיט הזה הוא סוג תכשיט שלובשים אותו רק בזמן שהוא עובד וגם אדם שיש לו שעון יקר מאוד כגון מזהב אם השעון לא יעבוד הוא גם לא ילך איתו.
לכן הסברתי שלא ניתן להתייחס לזה כאל תכשיט, והבאתי טעם אחר לקולא מהאגרות משה.
אצל נשים נהוג ללכת עם שעון יוקרתי גם אם לא עובד – מכיון שהוא אצלם תכשיט!
הכל לפי הענין
השאר תגובה