לתרומות לחץ כאן

דין בכור בלידת תאומים בניתוח

שאלה:

האם בתאומים בן ובת שנולדו בניתוח קיסרי יש חילוק בנוגע לבכורה? בנוגע לפדיון הבן אזי אין פודים, אך מה נוגע לבכור היורש פי שניים?

תשובה:

שלום וברכה,

בכור שנולד בניתוח, אינו יורש פי שניים, כיון שכתוב וילדו לו, והנולד דרך דופן, לא נחשב וילדו לו. והבן הבא אחריו גם כן לא יורש פי שניים, כיון שכבר קדם אותו הבן הראשון. ולכן בכור שנולד בניתוח בטל הדין של פי שניים.

במקרה שלך ששאלת על תאומים בן ובת, הבת אינה בירושה כלל כיון שיש בן. והבן אינו נוטל פי שניים אם נולד בניתוח. ואם הייתה לידה טבעית, אם הבן יצא ראשון יש לו דין פי שניים. ואם יצאה הבת תחילה אין לבן דין של בכור.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נחלות סימן רעז סעיף ז

יוצא דופן והבא אחריו שניהם אינם בכורים, הראשון לפי שלא נולד, ונאמר: וילדו לו בנים (דברים כא, טו); והשני שהרי קדמו אחר.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נחלות סימן רעו
סדר נחלות כך: מי שמת, בנו יורשו. לא נמצא בן, רואים אם יש לבן זרע, בין זכר בין נקבה עד סוף כל הדורות, עומד במקומו ויורש הכל, לא נמצא זרע לבן, אם יש לו בת תירשנו. לא נמצא לו בת, אם יש לה זרע, בין זכר בין נקבה עד סוף כל הדורות, יורש הכל. לא נמצא לה זרע, תחזור הירושה לאביו של מת. ואם אין אביו קיים, תחזור לזרעו שהם אחי המת. אם יש לו אח, יורש הכל. לא נמצא לו אח; אם הניח זרע עד סוף כל הדורות עומד במקומו לירש. לא נמצא לו אח ולא זרע ממנו, תחזור הירושה לאחות המת או לזרעה עד סוף כל הדורות. לא נמצא לו אחות ולא זרע ממנה, תחזור הירושה לאבי אביו של מת. ואם אינו קיים, חוזר לזרעו שהם אחי אבי המת, אם יש לו אחים או לזרעם עד סוף כל הדורות. ואם אין אחים לאבי המת, ולא זרע מהם, חוזרת לאחות אבי המת או לזרעה עד סוף כל הדורות. ואם אין אחות לאבי המת ולא זרע ממנה, חוזרת לאבי אבי אביו של מת. ואם אינו חי, מורישו לזרעו שהם אחי אבי אביו של מת או לזרעם עד סוף כל הדורות. לא נמצאו אחי אבי אביו של מת ולא זרעם, חוזרת לאחות אבי אביו של מת או לזרעה עד סוף כל הדורות. ועל זה הדרך נחלה ממשמשת למעלה עד ראובן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל