לתרומות לחץ כאן

קונה שמסתפק על התשלום

שאלה:

שלום לרב ראובן הזמין מוצר בסכום מסויים משמעון. שמעון נפטר וראובן אינו זוכר אם שילם לו או לא. ראובן שואל האם הוא צריך לתת ליורשים.? הם כלל לא יודעים מהעניין תודה אשמח למקור

תשובה:

שלום וברכה,

בקנייה שהקונה אמור לשלם מיד, ועתה מסתפק הקונה שמא לא שילם – דינו כאיני יודע אם התחייבתי ואין התובע תובעו – שפטור הקונה, ואינו חייב לצאת ידי שמים.

בסוג של קנייה שלא היה אמור לשלם מיד, אלא לשלם אחר זמן, ועתה מסתפק הקונה שמא לא פרע את החוב של הקנייה, דינו כאיני יודע אם פרעתיך, ואין הלה תובעו – שפטור מלשלם, ואם בא לצאת ידי שמים חייב לשלם.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן עה סעיף י שאם אין התובע תובעו, אלא הנתבע מעצמו אומר איני יודע אם פרעתיך פטור ואם בא לצי"ש חייב. ואם טוען הנתבע שאינו יודע אם התחייב פטור אף לצי"ש. וראה בשער המשפט שם ס"ק ח שכתב שגם אם מת התובע ובניו לא אמורים לדעת מהחוב, דינו כאין הלה תובעו – ופטור הנתבע.

וראה בתומים (שם ס"ק כב) שכתב שבמכירה אם יש נולד ספק אחר המכירה דינו כאיני יודע אם התחייבתי, כיון שהמכירה נעשית כדין, ויצא זה בזה, והספק שנעשה אח"כ דינו שאיני יודע את נתחייבתי. ולפ"ז במכירה שתשלום מיידי דינו כאיני יודע אם התחייבתי, מאחר שהמכירה הסתיימה – ופטור אף לצי"ש. אבל במכירה בהקפה ויש ספק על המכירה דינו כאיני יודע אם נתחייבתי שפטור, אבל בא לצי"ש חייב. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל