לתרומות לחץ כאן

דין מחילה כשמחל בלב

שאלה:

שלום הרבנים לפני שנה בערך ביקשה ממני סבתא שאני אארגן לה סעודת שלושים של בעלה. היה מאוד קשה לארגן אולם קייטרינג להביא שתייה…אך לא חישבנתי לה בחשבון (בסוף כשהיא שילמה לי) את שכר טירחה שלי אלא אמרתי לה חשבון מדוייק בחשבי שהיא תוסיף מעצמה לי אחר כך מתנה על הטירחה…אך לא כך היה אלא קיבלתי רק תודה רבה…אמרתי אז לאשתי בסדר מה לעשות לפחות עשינו מצוה גדולה של חסד בחינם. עכשיו סבתא מבקשת ממני עוד פעם לארגן ויש לי הזדמנות לבקש ממנה גם שכר טירחה הקודמת. השאלה שלי האם זה נחשב שאני מחלתי על הכסף הזה(וגם שפעם ראשונה לא קבעתי איתה סכום מסויים אלא סמכתי על מה שהיא תתן מרצונה הטוב והרי לא נתנה כלום. ועוד שעבר עלינו יוה"כ וכולנו מחלנו לכולנו על הכלל). או שבכל אופן עדיין נחשב שאני יכול לקבל את הכסף הזה ?

תשובה:

שלום וברכה,

באופנים שמותר לך לקבל את הכסף, אם מחלת בלב לא חל המחילה והינך יוכל לדרוש את המחיר עכשיו. אם הייתה מחילה בפה, חל המחילה ונמחק החוב, ולא ניתן לדרוש את הכסף. כין שאנו פוסקים להלכה שמחילה אינה צריכה קניין. וכתב הקצות שלמרות שאינה צריכה קניין, אבל מחילה בלב אינה מחילה, ולא מצאנו בשום מקום שמחשבה תועיל להפקיע חוב או לפעול הקדש. וצריך שיהיה דיבור בפה כדי שתחול המחילה.

בהצלחה.

מקורות:

נפסק בשו"ע חושן משפט סימן יב סעיף ח. וסימן רמא סעיף ב, שמחילה לא צריכה קניין. ומחילה בדברים נחשב למחילה. ולכן אם מחל בפה חלה המחילה ונמחק החוב ולא יוכל לתבוע את חובו.

אמנם לגבי מחילה בלב הקצות הביא את דברי המסגרת השלחן שכתב שמחילה בלב מועילה. והקצות חולק וסובר שלא מצאנו מחשבה מועילה בשום מקום, וגם במקום שאין צריך קניין, אבל דיבור ודאי שצריך. ועל כן הסיק שמחילה בלב אינה מחילה וכן הסכים בנתיבות.

וז"ל הקצות החושן סימן יב ס"ק א:

ועיין מסגרת השולחן שכתב בשם מוהרש"ל (בביאורו לסמ"ג עשין מ"ח) דאם אומר שבלבו היה למוחלו ועכשיו רוצה להתנקם ממנו לאיזה סיבה ותובעו לא מהני תביעתו, דמחילה בלב הוי מחילה אף דנקיט שטרא בידיה, וכן הוכיח הסמ"ג (שם קכז, א) דאל"כ היאך מחלה כתובתה מדלא תבעה כ"ה שנים (כתובות קד, א) הלא לא דיברה כלום, ע"כ מחילה בלב הוי מחילה אף דנקיט שטרא וע"ש. ובעיני יפלא הדבר, דלא מצינו בשום מקום דמחשבה מועיל, ואפילו הפקר והקדש ונדר בכולהו בעינן דיבור ממש, לבד בקדשי מזבח מהני ביה מחשבה משום דכתיב קרא (שמות לה, כב) כל נדיב לב כדאיתא בפרק שבועות שתים (שבועות כו, ב). ואפשר מדין סילוק נגעו ביה, אלא דלא מהני סילוק כי אם בדבר שעדיין לא בא לידו כלום כמו כותב לה ועודה ארוסה אבל בע"ח לא מהני סילוק וכדאיתא בפרק הכותב (כתובות פג, א) להדיא ע"ש. ועוד דהא תנן מצא שוברין לא יחזיר בפרק קמא דמציעא (יח, א) שמא כתובין היו ונמלך עליהן שלא ליתנן, ולישנא דנמלך משמע דהיה בדעתו למחול וא"כ כי נמלך מאי הוי הא כבר זכה הלוה במחשבה.

שוב מצאתי במוהרי"ט ח"ב (חו"מ) סי' מ"ה עמד בחקירה של המחשבה דכמה סוגיות מורה דמהני דברים שבלבו וכמה סוגיות מורות דלא מהני דברים שבלב, ולזה העלה דהיכא דידוע לכל העולם מה שבלבו כגון שלש שנים דחזקה מחיל לא הוי דברים שבלב, אבל היכא דאינו ידוע לכל מחשבתו הו"ל דברים שבלב ולא מהני וע"ש והוא אמיתי. וכן כתב במרדכי (כתובות סי' רנ"ד) גבי נדרי אונסין דמחשב בלבו היום (נדרים כח, א) ולא הוי דברים שבלב לפי שידוע בלב כל אדם שזה מחמת אונס הוא נודר ובלבו היום וע"ש. והיינו נמי טעמא דשהתה כ"ה שנים דמחלה מדלא תבעה, דהוא נמי ידוע מחשבתה לכל העולם ולא הוי דברים שבלב כיון דידוע בלב כל אדם. והיינו נמי טעמא דטענו חיטין והודה בשעורין דהוא פטור משעורין לפי שמחל כמבואר בסימן פ"ח (סעיף י"ב בהג"ה), דהוא נמי בלב כל אדם מדלא תובעו ודאי מחל. וכן גבי הפקר כה"ג מועיל אפילו בלב אם הוא ידוע לכל וכדאיתא בפ"ק דשבת (יח, ב) גבי גיגית ונר לבית שמאי דאית להו שביתת כלים דאפקורי מפקר להו והוא בלב בלבד, אלא לפי שידוע לכל וכמ"ש תוס' שם (ד"ה דמפקרא). אבל זה שמחל בלב ואינו ידוע מחשבתו לשום אדם, ואפילו כתב שובר נמי לא מוכח דמוחל עכשיו דאפשר רוצה למוחלו אח"כ בנתינת השובר, א"כ דברים שבלב בלבד הוי ולא הוי דברים וזה ברור:

וז"ל נתיבות המשפט שם ס"ק ה:

מחילה א"צ קנין. כתב הרש"ל [בביאורו על הסמ"ג עשין מ"ח] דאם אמר התובע שהיה בדעתו למחול לו, רק עכשיו תובעו שרוצה להתנקם ממנו, דאין יכול לתובעו, דמחילה במחשבה הוי מחילה, וראיה מאשה ששהתה כ"ה שנים דמחלה כתובתה וכו' [כתובות ק"ד ע"א]. ויפה השיג בקצוה"ח [סק"א] ממ"ש מהרי"ט [חו"מ ח"ב סימן מ"ה] דלא אזלינן בתר המחשבה רק במקום דאיכא אומדנא דמוכח לכל העולם, ע"ש. אמנם נראה דדוקא מחילה על הדבר שכבר נתחייב לו לא מהני, אבל בדור עמי או אכול עמי שאומר שהיה בדעתו למחול לו, ודאי מהני מחשבתו, דהוי כנתנו למתנה בשעת מעשה. ופשוט.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלום
    עכשיו מה שאמרתם שצריך מחילה בפה, האם זה רק מחילה לנתבע, או אפילו מחילה שאמרתי לאשתי גם מועילה?
    ועוד, האם מחילה שאמרנו לפני יו"כ (לנתבע) שאומרים מחילה מחילה… הוי מחילה גמורה שא"א לתבוע?
    ועוד שפה קשה קצת להגדיר מה שחייבים לי…שהרי סמכתי לגמרי על מה שהיא תחליט לתת…

  2. מחילה בפה שאמר שמוחל נחשב למחילה, ולא משנה אם אמר לנתבע או אמר לאחר או שאמר בינו לבין עצמו, אם החליט למחול ואמר בפה שמוחל נחשב מחילה.
    המחילה אומרים בערב כיפור נועדה רק לחובות שלא ישולמו, ולא לחובות שישולמו, ולא לחובות שיהיה לו אפשרות לגבותם.

  3. אם אחד מאד מאד נפגע ממני על ידי דיבורים , ועל ידי מעשה, וכו' וכו', וגם שלפי ראות עיניו נתבזה על ידי זה כבודה – כבוד משפחתה – וגם יש לה הרבה הרבה כאב – ואני משתדל לבצע מחילה על ידי סכום ממון – וגם לתקן כבוד משפחתה – אבל אני רוצה שיהיה מחילה "בהידור רב" מה עלי לעשות שיתהפך לבבה של השני עלי לטובה שימחלו – בפרט שאני נצך לישועה גדולה ולפי כל הסימנים יש לתלות זה בזה – ובאמת גם להשני שאינו מוחל עכשיו בלב שלם גם כן נצרך במדיוק זו הישועות –
    מה יש לעשות על פי ההגיון – ועל פי הלכה – לרכך לב השני ובאי כוחה – שימחלו לי בלב שלום ובאמת

  4. גם אם יש לציין מראי מקומות בגודל ענין של המחילה להזולת מספרי הלכה וספרי הראשונים והאחרונים וגדולים מדור העבר ושליט"א , וספרי שו"ת , וכדומה וכדומה.
    וכמו כן העונש על אחד שאינו מוחל להזולת ובפרט שעי"ז נענש השני בידי שמים ח'ו.
    והשכר בהאי עלמא על המוחל להזולת
    אנא כתוב לי מקורות – הלכות – סיפורים וכו' בזו הנושא כפי מה ששייך – ובודאי שזה יהיה תועלת להרבה אנשים

  5. אני חושב שהשיטה אחרת לגמרי, אין זה מתפקידך להטיף מוסר, אלא רק לפצות היטב ולהתחנן על נפשך בדמעות שיסלחו לך, הרי פגעת וגרמת נזק! תספר על הצרה שלך ותתחנן על נפשך, אפשר לערב רב גדול שאולי יתרצו לדבריו. בשורות טובות.

  6. בודאי אני משלם לה סכום גדול,
    וגם עשיתי ענין הנדרש לתקן הכבוד משפחה
    והנה הרב שידבר עמם בשלב היות שהוא מאד טרוד ביקש ממני לשלוח כל חומר שאני יכול לשלוח.
    וע"כ הפניתי לכם.
    ( לא חשוב לציין שהפגיעה וכו' היה הכל על פי דעת תורה כדי להציל אותי מענין שהם רצו לעשות אתי – והפגיעה היא שעשיתי היתר ק' רבנים ע"י בי"ד כיון שלא רצתה לקחת גט אבל לבסוף לקחה ועוד לא נגמרה אפי' כל החתימות – )

  7. שיהיו בשורות טובות. אין לרבני האתר פנאי לרכז חומר בענין זה, המענה שלנו יותר מיועד למתן תשובות לשאלות ספציפיות, אבל אני חוזר שוב שלא נראה לי שמה שישכנע אותם זה חומר, אלא דיבור מלב אל לב. כמו כן, אינני בטוח שחייבים לבקש כאן מחילה [יתכן שכן אני לא מצוי בפרטים], יתכן שכל מה השכימה בסוף לקבל את הגט זה רק בגלל שראתה שאם לא כך יש לה בזיונות גדולים, ולכן, ככל שעשית זאת בהוראת בית הדין, והם אישרו לך כך לעשות, הרי שנהגת על פי דין תורה. תשאל את בית הדין שטיל בתיק מה מוטל עליך לעשות. בשורות טובות ורק שמחות.

  8. יתכן שאין אני מחויב.
    ולכאורה אחר נתינת מעות ובקשה למחילה ג' פעמים אני פטור.
    אבל ידוע מצדיקים כח של לב שבור…..
    ואחר שההיתר עשה תפקידו אני רוצה מחילתה
    בודאי העיקר הוא מחילה, פיוס, וכו'
    אבל לחלק מהמשפחה לכאורה יהיה שינו גם בדיבורים דהלא הילד שלנו אינו ברי וזאת הוא טובה גם להאם – ממילא אולי בקופיא יכול אתה לכתוב באיזה מקומות להסתכל על זו הנושא???
    וגם פניתי לגדול הדור שהורה לעשות לפנים משורת הדין
    ובוודאי זה לא הכל אבל

  9. ה לנו יותר מדברי הגמרא בראש השנה יז ב כל המעביר על מידותיו מעבירין לו כל פשעיו… כדאי לחפש בספרי הרב זילברשטיין סיפורים יפים על הכח של המחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל