לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תעניות מרובות מידי

שאלה:

בתענית בה"ב אם אני מוסיף עוד יום באמצע האם זה פוגע או מפריע? כי שבוע שעבר צמתי ב' וה' ואז החלטתי להוסיף עוד יום. ביום חמישי בנוסף ל"עננו" ורבון העולמים של יום התענית הוספתי רבון העולמים של קבלת התענית אך מכיון שזה לעש"ק אמרתי בנוסח "מעלות השחר עד לתפילת המנחה". במנחה אכן אמרתי עננו ואת הרבש"ע של יום התענית אך אז דחיתי את האכילה עד ששכחתי וקבלתי שבת. רגע אחרי נזכרתי אך היה זה כבר מדי מאוחר… נכנסתי לשבת כשאני מעונה…. כמובן שלא הקדמתי מעריב בעבור כך אלא המתנתי לצאת-הכוכבים התפללתי וקידשתי. א) האם היום שנתווסף הפריע בכך שזה לא בה"ה אלא בהו"ב? ב) איך מתקנים את האיסור של כניסה לשבת בתענית? ג) עקרונית בין חמישי לשיש כל אשר אכלתי היה צלחת מרק – מה שגם הבהיר לי שלא תהיה לי בעיה לעתיד (למשל מחר) לוותר על הצלחת מרק ולהתענות 48 שעות רצופים

תשובה:

שלום וברכה

זה שמוסיפים יום אינו פוגע בתיקון הבה"ב, אבל חלילה להרבות כך בתעניות, זה פוגע בבריאות ואדם חייב לשמור על גופו! ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, הבריאות אינה משחק. אפשר להתייבש חלילה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. באופן כללי אני כבר צמתי בעבר יותר מפעם אחת יומיים רצופים עם ארוחת-ערב ביניהם ללא כל קושי כך שאני לא רואה שום סיבה שדילוג על אותה ארוחת-ערב שביניהם יהווה סיכון כלשהוא. עיקר הבעיה שלי היתה שמבחינה הלכתית היה אסור לי להמשיך בתענית לתוך השבת ומתוך עצלות זה גלש ועל כך רציתי לדעת מה עושים ואיך מתקנים. אני מתאר לעצמי שאין צורך "למיתב תענית לתעניתיה" כיון שזה לא היה בעצם יום השבת אלא רק בשעה או שנים הראשונים שלה. אך אם זה התיקון כאמור זה ממש לא בעיה בעבורי. הנסיון האישי שלי הוכיח שעיקר הבעיה עם הצומות זה יותר פסיכולוגי (פחד) אך אם אני מסיח דעת זה חולף ללא כל קושי.

  2. כל דבר אפשר לעשות תשובה ולא צריך תענית במקרה זה.
    מה שכבר צמת כך בעבר אינו אומר שזה בסדר, יש לשמור על הבריאות.
    עיקר התשובה אינה בריבוי תעניות אלא בריבוי לימוד התורה, אם תקבל על עצמך כל יום עוד שעה של לימוד עשית משהו ענק!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *