לתרומות לחץ כאן

חזן עם חולצה קצרה

שאלה:

שלום כבודו
כאשר עולה חזן (תפילת מנחה או ערבית ללא טלית) כאשר ידיו גלויות(שרוולים עד המרפק) האם עדיף שישים את השרוולים הלבנים שיש לנו בבית הכנסת או יתפלל עם שרוולים קצרים?
שואל מפני שלא ראיתי מקום שאוסר אלא רק אם כתפיו חשופות ומפני שנראה מאוד מגוחך המראה של השרוולים החיצוניים(אין ספק שלא יעמוד מול אדם חשוב ככה ואפילו סתם פגישה m

תשובה:

שלום וברכה

במקום שנוהגים להתפלל דווקא עם בגד עליון, אין להתפלל גם שלא כשליח ציבור בלא עיטוף של בגד עליון, במקום שנהוג להתפלל בלא בגד עליון ואין רגילות ללכת בשרוול קצר, אין לעלות לחזן בשרוול קצר, אולם במקום שנהוג לעמוד בפני גדולים אף בשרוול קצר המיקל יש לו על מי לסמוך. אדם חשוב לא הכוונה דוקא נשיא ארה"ב, גם פגישת עסקים רגילה היא בכלל, לכן אני לא בטוח במה שאמרת שהוא בודאי לא יבוא עם חולצה קצרה לפני אדם חשוב, והכל לפי הענין. בעיני זה גם קצת מגוחך, ויותר מתאים ונדרש לדעתי – עיטוף בטלית גם במנחה וערבית. כמובן שאם הוא לבוש בחולצה שכלל אינה מכובדת, משהו מוזנח עם שרוול קצר מאוד – לא יגש.

מקורות:

ראה אשי ישראל פרק יד סעיף י, ובהערות שם.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. פתח בכד וסיים בחבית, האם הקריטריון הוא פגישה עם אדם חשוב (שלכל הדעות בימינו נפגשים עם שרוול קצר) או איך נהוג בתפילה באותו בית כנסת?

    ובוודאי שהשרוולים המגוחכים גרועים יותר מגופיה, שהרי נראה ממש כמו ליצן. ואיני יודע מי המציא שטות זו.

  2. יש שני נושאים שונים: האם מותר כך להתפלל? תלוי בנושא של אדם חשוב ורגילות בין בני הקהילה [לאדם חרדי לא יעזור שבני אדם נפגשים בחולצה קצרה, כיון שהוא באופן אישי לא יעמוד כך בפני רבו, או באירוע חגיגי, אז למה יעמוד כך בפני השכינה]. יש נושא של לגשת חזן, שגם אדם שרגיל כך ומבחינתו אין בזה איסור מצד התפילה, הוא אינו רשאי לגשת כך לעמוד בבית הכנסת שרגילים בעיטוף. ובכלל תמי מי שאין לו חליפה וניגש לפני העמוד ראוי שיתעטף בטלית מפני כבוד הציבור.
    בענין השרוולים אני מסכים איתך, מסופקני עם מותר להתפלל עם שרוולים אלו.

  3. הרב עובדיה דן בשאלת לבושו של החזן בשו"ת יחוה דעת (ח"ד סי' ח) והסיק שכיוון שגם אנשים מכובדים הולכים בשרוול קצר אין מניעה ששליח הציבור ילבש שרוול קצר, אך הוא הגביל את דבריו שהשרוול יכסה את רוב הזרוע, דהיינו שיגיע קרוב למרפק. הרב עובדיה מנמק את דבריו בכך שהגמ' תלתה דין זה בכבוד הציבור ואם אדם ילך למקום הדורש כבוד (לדוגמא ראיון עבודה, פגישה עם המנכ"ל בעבודה וכד') בשרוול קצר אז גם אין בעיה שהוא יעמוד כך לפני התיבה.

    יש לציין שבמסכת סופרים (פרק יד הי"ב) מבואר שפוחח הוא מי ש"נראין כרעיו, או בגדיו פרומים". בעקבות מסכת סופרים הלך רש"י.

    וכן הרמב"ם (הל' תפילה פ"ח הי"ב) כתב שפוחח הוא מי ש"מי שכתפיו מגולות". גם הרי"ף כתב בדומה לרמב"ם "והוא מי שבגדיו קרועים וכתיפיו וזרועותיו מגולים שנמצא בגדיו שעליו כעין אזור תחת אצילי ידיו ולמטה".

    ומרן השולחן ערוך כתב הלכה זו כך (סימן נג סעיף יג):
    "פוחח, והוא מי שבגדו קרוע וזרועותיו מגולים, לא ירד לפני התיבה".

    לשון זרוע משמש לפעמים לחלק מעל המרפק ולפעמים מתחת למרפק, אבל פה מובן בפשטות גם מהרמב"ם וגם מהרי"ף וגם מהשו"ע שכוונתם למה שנקרא בימינו "גופיה", אבל חולצה עם שרוול קצר אינה דומה לזה כלל.

    וכן הוא במציאות שאדם ההולך בגופיה הוא אדם בזוי, דלא כאדם ההולך בחולצה קצרה שאין בזה שום אלמנט של ביזיון.

  4. אני מניח שגם הרב עובדיה דיבר על מקום שהמתפללים שם רגילים ללכת בחולצה קצרה, אבל להכנס למקום שמקפידים על חליפה ולגשת לפני העמוד בחולה קצרה או אפילו ארוכה, אבל בלי חליפה או טלית, זה לא כבוד הציבור.

  5. בענין תשובת כת"ר,
    גם בציבור החרדי יש אנשים עובדים שרגילים להתפלל בחולצה קצרה, וכמו כן יש אנשים שמזדמנים למקום ולא הביאו איתם כובע וחליפה.

    כמו כן דברי כת"ר צריכים עיון, האם אנחנו מסתכלים על האדם החרדי עצמו, ואברך רגיל (שבוודאי לא יעמוד בפני גדולים בלי כובע וחליפה) או על מה שמקובל בעולם?

    לכאורה הולכים אחר מה שמקובל בעולם, ולדוגמא ברוב העולם מקובל שההולך בגופיה הוא אדם נבזה.

    כמו כן יש לדון האם מסתכלים מה בזוי (ואסור), או מה הכי מכובד (וכך צריך ללכת)?

    מהמקורות שהבאתי מוכח שמסתכלים מה בזוי.

  6. דאי לא די בכך שאינו הולך בזוי, זה דין פוחח, אני מדבר על הסוגיא המתבארת בשו"ע בסי' צא לגבי עומד לפני מלך, שם מבואר שצריך ללכת מכובד כעומד לפני אנשים חשובים. וברור שבענין זה מנהג אותו אדם ומנהג בני הקהילה משמעותי, כיון שהוא משליך על אופן העמידה בפני אדם חשוב. כמו כן ציינתי שיש שני נושאים איך מותר להתפלל שמונה עשרה ואיך מותר לגשת חזן שזה ענין נוסף של כבוד הציבור.

  7. לא זכיתי להבין את כת"ר, מה יש בסימן צ"א? כך פוסק השו"ע שם: "לא יעמוד באפונדתו ולא בראש מגולה ולא ברגלים מגולים אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגלים".

    והנה רואים כאן שוב שהענין הוא איך עומדים בפני גדולים, ומצינו שאנשים עומדים בפני גדולים עם חולצה קצרה. בגוגל אפשר למצוא תמונה של ראש הממשלה כשהוא מעניק תעודה לאדם, והלה מצטלם עמו בתמונה רשמית כשהוא בחולצה קצרה. האם היה מצטלם עם גופיה? בוודאי שלא. אבל עם חולצה קצרה הוא מרגיש מספיק מכובד.

    וראש הממשלה עצמו, שהוא בהחלט התפקיד הכי מכובד אצל אחינו התועים, אמנם לכנסת הוא תמיד יגיע מעונב ועם חליפה, אך האם יתבייש לצאת מהבית בחולצה קצרה? התשובה היא לא. האם יתבייש לצאת בגופיה? התשובה היא בהחלט כן.

    כמו כן אפשר למצוא בגוגל תמונה של שר האוצר שהצטלם בחדר הישיבות כשהוא בפגישה עם ראשי המשק. הוא מרגיש בנוח, גם בתפקידו המכובד, לשבת עם חולצה קצרה ואף להצטלם. אך האם היה יושב עם גופיה? בוודאי שלא יעלה על הדעת.

    מכאן מוכח שענין 'פוחח' הוא גופיה, וכדמשמע מהמקורות שהבאתי (ואף מדובר על בגדים קרועים), אך לבוש מכובד, על אף שאינו הכי מכובד, אינו עונה להגדרה זו.

    וגם מה שכתב בסימן צ"א תואם לחלוטין להגדרת פוחח. ועיקר ההגדרה הוא שלא יהיה בצורה בזויה, אבל לא שיהיה הכי מכובד שיש (ולכאורה הכי מכובד זה עם עניבה, וזה דרך העולם בכל העולם למעט הציבור החסידי, אולי נחייב ללבוש עניבה? ואולי נחייב נעלי אלגנט ונאסור נעלי ספורט?)

  8. אני שב על מה שאני סבור ואינך חייב לקבל, שהדבר הזה משתנה בין אדם אחד למשנהו, ונכון שראש ממשלה ובכלל אדם חילוני אינו בוש ללכת בחולצה קצרה וגם בגילוי ראש [ שזה אגב מוזכר בשו"ע שם… גם לדבריך…] אבל אדם חרדי לא יבוא לפני הרב שטיינמן בלי כובע וחליפה משום יראת רוממותו, אז איך יתכן שלפני הרב שטיימן בשר ודם קרוץ חומר ילוד אשה לא יבוא, ולפני הקב"ה בוא יבוא ברינה? כיצד יתכן? לכן זה באמת תלוי בין בני אדם.
    לסיכום אעתיק מסעיף ו' שם שלא העתקת:
    שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צא
    סעיף ו
    דרך החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהם עטופים. הגה: ובעת זעם יש לחבק הידים בשעת התפלה כעבדא קמיה מאריה, ובעת שלום יש להתקשט בבגדים נאים להתפלל (טור).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל