שאלה:
מישהו תבע מחב' תעופה (מסתבר שהחברה מבוטחים ע"י ביטוח) של גויים נזקים בגין עגלת תינוק חדשה שנשבר במהלך הטיסה בהתחלה חשבו התובעים שלא ניתן לתקן וע"פ בקשת הנתבעים שלחו התובעים קבלה. החברה עשו חשבון של "בליי" ושלחו תשלום של כ75% ממה ששולמו בהמשך … נודע לתובעים שאפשר לתקן את העגלה שלהם וכן עשו בעלות הרבה יותר נמוכה מהפיצויים שקבלו האם עליהם להחזיר את היתרה לחברה (נכרים) או שבדיעבד אין צורך או אפילו אסור
תשובה:
שלום וברכה,
מבוטח שדרש פיצוי כספי מהביטוח יותר ממה שמגיע לו נחשב שהטעה את הביטוח. ואם החברת ביטוח בבעלות של גויים, נחשב שהטעה את הגוי. ונחלקו הפוסקים האם מותר להטעות את הגוי לכתחילה. וכאן שבטעות הטעה את הגוי ודאי שבדיעבד אין חובת השבה. יתרה על כך שגם בגזל הגוי שאסור דעת הנתיבות כדעת היראים שאין חובת השבה.
(יתכן ולכתחילה מותר לדרוש מהביטוח פיצוי עבור נזק העגלה, גם בחברת ביטוח של יהודיים, כיון שהביטוח מודדים את הנזק, ולא מודדים אם ניתן לתיקון. ויש לבדוק זאת בחברת הביטוח.)
מקורות:
ראה שו"ע ריש סימן שמח, ונתיבות שם.