לתרומות לחץ כאן

תפילות ש(לא) שבות ריקם

שאלה:

יש כלל שתפילות לא שבות ריקם. יש לי על כך מס' שאלות: א) עינינו הרואות שהרבה התפללו ולא נענו! (כולנו מתפללים לביאת המשיח, מתפללים על חולים והם נפטרים וכו' וכו' וכו' המון דוגמאות) ב) מה זה הנוסח "ומלפניך מלכינו ריקם אל תשיבינו"? אם אין כזה מושג אז מה בעצם מבקשים פה? ג) ידועים דברי הגמ' מיום שחרב ביהמ"ק ננעלו שערי תפילה שנא' גם כי אזעק ואשווע סתם תפילתי! בקשר לשאלה א' מקובל לתרץ א' מהשנים. או שיש מס' מסויים של תפילות ויתכן שטרם הגענו עליהם או שהמצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע בלי התפילה וזה כן עזר שהמצב הוא "רק" בצורתו הנוכחית. קודם כל זה דבר שאין שום אפשרות לבדוק ולברר ומעבר לכך זה כלל לא מנחם את האדם השקוע בצרה. ידועים גם דברי הסטייפלער שהתפילה נשארת ויכולה לעזור עוד 100 שנה לנכדים ולנינים של אותו א'. גם כנ"ל א"א לדעת ולא מנחם את משפחת הנפטר.

תשובה:

שלום וברכה,

שאלת חכם חצי תשובה! אכן זה שהתפילה אינה שבה ריקם אינו אומר שהיא תועיל בדיוק באופן בו אתה רוצה וחושב לטוב, משום שיש חשבונות שמים, ולפעמים טובתו של האדם לסבול! ולכן תפילתו תועיל לדור הבא או לענין אחר.

מה שאתה כותב שזה לא מנחם, ראשית זה כן… אבל גם אם לא אז מה… זו האמת, התפילה אינה שבה ריקם, אמנם האיש הזה הוא בצער ויסורים, אבל אין להוסיף על יסוריו את המחשבה שהתפילה שלו לא הועילה כלום, ידע גם ידע שכל מילה של תפילה שלו היא נצח נצחים, הן בענינים אחרים שתועיל לו ולזרעו, הן בעצם היותה ביטוי לאמונה והיא מצוה שינחל עליה חיי עולם הבא!

שנזכה תמיד לכל הטוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אנחנו מתפללים תמיד לזכות לראות טוב הנגלה, חזקה על תפילה שמהפכת גזירה, אבל אין הכוונה שאם לא נזכה לכך אכן התפילה תלך ריקם, זו לשון מושאלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל