לתרומות לחץ כאן

נצרך לנקביו באמצע התפילה

שאלה:

מה עושה אדם שצריך להתפנות לפני/בעת חזרת-הש"ץ וקריאת-התורה? אם ילך – יפסיד, (בנוסף בקרה"ת יש בעיה של עוזבי ה' יכלו) – אם לא כיצד ישמע/יענה/יצא יד"ח? וללכת לאחר מכן למנין אחר זה לא תמיד פרקטי.

תשובה:

שלום וברכה

אם בדק עצמו לפני התפילה, גם אם מתעורר צורך ללכת באמצע התפילה, כל זמן שזה לא בגדר בל תשקצו – שאינו יכול להעמיד עצמו שיעור פרסה שזה 72 דקות, אין חיוב ללכת ואפשר להמשיך בתפילה.

מקורות:

שו"ע ורמ"א סי' צב סעי' ב.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. הייתי נצרך לנקביי בתפילת מוסף ועמידה של שחרית וזה היה צרכים גדולים אבל יכולתי להתאפק והתפללתי את שני העמידות האלו עד הסוף (הרגשתי נורא בגלל הצרכים אבל הם לא עמדו לצאת.)
    ורק לפני עלינו לשבח הלכתי להתפנות יצאתי ידי חובה או שצריך לחזור להתפלל נדבה למוסף ולעשות תשלומין במנחה?

  2. ראשית אין נדבה למוסף! לעצם הענין עשית לא טוב, לא מתחילים שמונה עשרה אם צריך לשירותים, בדיעבד אם יכולת להשתהות עד 72 דקות יצאת ידי חובה בדיעבד ואין צורך לחזור ולהתפלל.

  3. לא הבנתי לגבי הנושא של 72 דק
    דורשים ממני שאם התחלתי את התפילה בידיעה שיש לי צרכים אז דורשים ממני ״כדי לצאת ידי חובה אתה צריך להתפלל את כל התפילה ולהתאפק ורק אחרי שאתה מסיים תתפנה.
    אם באמצע התפילה תלך להתפנות זה נקרא תפילה לתועבה ולא יצאת אפילו בדיעבד״?

    ולגבי ה72 דק דורשים ממני שאפילו שאני מסיים את התפילה כל עוד זה בתוך ה72 דק אני לא יכול להתפנות?

  4. לא הבנתי מה שכתבת, אנסה להסביר: באופן כללי לכתחילה אדם שצריך לנקביו לא מתחיל את התפילה עד שיתפנה. התחיל להתפלל ולא היה צריך ובאמצע התפילה נצרך, לא יתחיל שמונה עשרה אלא ילך לשירותים. התחיל שמונה עשרה והוא צריך לנקביו, אם יכול להמתין 72 דקות ימשיך להתפלל וכשיגור משונה עשרה ילך, לא יכול להמתין 72 דקות יפסיק באמצע שמונה עשרה וילך לשירותים, ואחר כך בדרך כלל יחזור לראש משונה עשרה כיון ששהה מחמת אונס שיעור כדי לגמור כל השמונה עשרה.
    שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צב
    סעיף א
    היה צריך לנקביו, אל יתפלל, ואם התפלל תפלתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל; וה"מ שאינו יכול לעמוד עצמו שיעור הילוך פרסה, אבל אם יכול להעמיד עצמו שיעור פרסה יצא בדיעבד, אבל לכתחלה לא יתפלל עד שיבדוק עצמו תחלה יפה. הגה: וכל הנצרך לנקביו אסור אפי' בדברי תורה, כל זמן שגופו משוקץ מן הנקבים (הגהות מיימוני פ"ד מהל' תפלה).
    סעיף ב
    אם באמצע תפלתו נתעורר לו תאוה יעמיד עצמו עד שיגמור, ולא יפסיק; ואם בשעת ק"ש וברכותיה נתעורר, בין לקטנים בין לגדולים, קורא כדרכו. הגה: ודוקא שאינו מתאוה כל כך דאית ביה משום בל תשקצו, אבל בלאו הכי, יותר טוב להפסיק (תשובת הרשב"א סימן קל"א פסק דמותר, ותרומת הדשן סי' ט"ז פסק דאסור, וצריך לחלק כך), ואם רצה להרחיק ולהטיל מים, עושה.
    ראה גם מנשה ברורה שם.

  5. הבנתי

    לכתחילה אני אסביר את כוונתי כי הרב לא הבין

    דורשים ממני שבתוך ה72 דק האלו אני אתאפק גם לאחר שסיימתי את התפילה?
    אני לא יכול להתפנות לאחר התפילה כי זה ב72 דק

  6. תודה רבה כבוד הרב!!!

    אני לא יודע אם זה משנה משהו מבחינת הפוסקים אבל זה קרה לי באמצע התפילה. בתחילת התפילה כשהתפללתי לא הרגשתי שום דבר, גם אם כן זה היה צרכים קטנים לא עניין כזה גדול

  7. הבנתי תודה רבה כבוד הרב!!!!

    ואדם שאומר ק״ש עם תפילין ולא בדק עצמו לפני זה אבל יש לו קטנים. לא גדולים כפי שהצגתי כאן
    יצא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל