שטיח רטוב – סחיטה בשבת

רבני בית ההוראה
ה' חשון ה'תש"פ

שאלה:

בס״ד לכבוד הרב המשיב שלום וברכה, התלבטנו בעניין סמרטוט וכד׳ שנותנים בפתח לצורך ניקוי הלכלוך שנמצא תחת הנעליים בעונת הגשמים אי שרי למיעבד הכי בשבת. כי פעמים הרבה אף שהסמרטוט יבש מתמלא במים לאחר כמה ניגובים ועוד שעל ידי עצם הניגוב בכוח סוחטים את המים שנתפסו בנעלים אפילו אם הסמרטוט יבש. לכאורה מדובר כאן בפרדלנ״י ועוד לפי הריב״ש והמ״מ והרשב״א כמובא במג״א בסוף סימ׳ ש״כ באו״ח הוי הולך לאיבוד (או שאין לצרף דעתם כיון שזה גופא שהולך לאיבוד לא ניחא ליה מיקרי)ויש לצרף דעת הערוך המובא בתוס׳ שבת קי״א . גם משום מלבן אין איסור לכאורה דהוי דרך לכלוך. אומנם מדברי השו״ע שם בעניין סוכרייא דנייזתא שתירץ את מה שנהגו העולם היתר כיון שהבירזא דמיא לספוג שיש לו בית אחיזה ואי לאו הכי לא הוה שרי. אח״כ זאת רציתי לשאול מה יהיה הדין?  

תשובה:

שלום וברכה

למעשה רבים מהפוסקים האריכו בזה להיתר, משום שזה כלאחר יד ולא בדרך ליבון, וזה גם דרך ליכלוך, וגם הרבה פעמים המים חוזרים ונבלעים, ראה בענין זה [לגבי הליכה בגרביים רטובות והיינו הך] אשל אברהם בוטשאטש סי’ תריד, מנחת שבת סי’ פ ס”ק קלא, ועל פי זה התירו גם בנדון שלך ממש, בשו”ת להורות נתן ח”א סי’ טז ושו”ת רבבות אפרים ח”ג סי’ רלו, בשטיח רטוב. כמובן אם ניתן להמנע – עדיף.

מקורות:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *