דת משה ודת יהודית

רבני בית ההוראה
ה' חשון ה'תש"פ

שאלה:

לכבוד הרבנים סי עה סק ב כפי המנהג שדרך להיות מגולה באותו מקום האם לפי זה ישוב שהנשואות הולכות עם חצי כיסוי ראש האם מותר שהרי כתב באותו מקום? 2 מה מיצג דבר שהוא ענין דת יהודית ולא צד הלכתי

תשובה:

המשנה ברורה שם הרי כתב בפירוש שהמנהג הקובע הוא מנהג בנות ישראל הכשרות, וגילוי ראש לאשה נשואה כתב שם שהוא מנהג פרוצות, בזה לא קובע המנהג. הכלל הוא, שמה שנקרא דת משה  שהוא חיוב דאורייתא, אינו תלוי במנהג, ולכן כיסוי הראש כהלכה מחוייב, אבל מה שהוא בגדר דת יהודית, כמו צבע הבגד, או פאה נכרית וכדומה, זה תלוי במנהג, ואחר שנהגו בנות ישראל ללכת בפאה נכרית, כבר אין בזה איסור.

4 תגובות

    אליהו:

    האם אפשר לומר שהמשנה ברורה כתב שללכת בלי כיסוי ראש חשיב פריצות כי בזמן המשנה ברורה כול הבנות היראות שמים לא הלכו כך אבל עם נניח שבישוב פלוני הנשים שם היראות שמים הולכות כך האם יוכלו? תודה רבה על הסבלנות והתשובת המחכימות

    רבני בית הוראה:

    ודאי שזה לא נכון, לכן הרי חילקתי בין מה שהוא דת משה למה שהוא דת יהודית שרק זה תלוי במנהג!

    אליהו:

    סליחה שאני שוב שואל רק להבין יותר עם דת יהודית זה דרבנן דת משה זה דאוריתא עם כן מדאוריתא די בסתם מטפחת שמחסה קצת מהראש עם כך בישוב שכול הנשים הכשרות שהולכות בה חצי כיסוי זה יהיה לכאורה יהיה מותר? סליחה ממש על הטירחה

    רבני בית הוראה:

    ודאי שלא, אני חוזר שוב, במשנה ברורה מבואר שלא יעזור שהמנהג ללכת בגילוי ראש כי זה חיוב גמור דת משה וזה דרך פריצות, וחצי ראש דינו כגילוי ראש לגמרי, אשה שמכסה ראשה לגמרי, האם תכסה בדבר זה או אחר זה כבר ענין של דת יהודית ותלוי במנהג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *