לתרומות לחץ כאן

ברכה על טורטיה

שאלה:

מה מברכים על טורטייה ברכה ראשונה ואחרונה? יכול להיות המוציא?

תשובה:

יש לבדוק ממה עשויה הטורטיה, רוב הטורטיות עשויות מקמח תירס ולכן ברכתם שהכל ולאחר אכילתם ‘בורא נפשות’, אך יש טורטיות העשויות מחיטה ועליהם מברכים בורא מיני מזונות, ואם אוכל כזית מברך לאחר מכן ‘על המחיה’. כאשר הטורטיה נעשית ברוב מים לעומת שאר המשקים, למנהג האשכנזים יש לברך המוציא. בהלכה ברורה הביא כדבר פשוט לברך מזונות, ואכן לספרדים זה ודאי כך לא גרע מחלה מתוקה שברכתה לספרדים מזונות.

אם זה נעשה מבלילה רכה מאוד – נוזלית, זו גם סיבה שהברכה תהיה מזונות בכל מקרה.

הצטרף לדיון

21 תגובות

  1. יישר כח.
    אם זה עשוי מקמח חיטה ואין טעם מתיקות בטורטיה למה ברכתה מזונות ולא המוציא? ועוד הרי קובעים על זה סעודה ולא אוכלים את זה לקינוח? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות

  2. במחילה מכבודו,
    א"א לכתוב דין לכולם מזונות ואז להביא הסתייגויות רק למי ששואל.
    טורטיה ע"ב קמח חיטה ברכתו המוציא.
    אלא א"כ לבני ספרד, יש בו מתיקות כמו חלה מתוקה ברכתו מזונות.

  3. במחילה מה"ה יעקב וה"ה אוראל,
    אינני מכירכם, אבל דומני שההוראה שלכם, יש בה משום פגיעה ברב המשיב, גם אם רצונכם להשיג על תשובת הרב, ישנה דרך נכונה לעשות זאת, בפרט כשכותבים בשער בת רבים.
    יתכן וגם אתם מורי הוראה, במקומכם תדרשו כפי ראות עינכם, כאן זוהי במה לרבנים מסויימים, וכידוע שבענין הטורטיה נחלקו הדעות, אז אין כאן מקום לפסוק באופן החלטי נגד רבני ביהמ"ד.
    מותר להביא דעה נוספת או צד אחר, אבל יש לכבד דעות אחרות, בטח שלא לבייש בצורה בוטה, ובפרט שאתם מתארחים כאן.
    לענ"ד יש לחוש לכבוד הרב המשיב ולבקש מחילתו…
    בברכה,
    אורח כמוכם המופתע מהדברים

  4. רבי אורח, זה בסדר גמור, יש לעיתים תגובות באמת לא נעימות ששם תמיד השיקול הוא האם לא לפרסם, כיון שזה גורם אי נעימות לכל המעיינים באתר שרגילים בשמחת התורה תוך מתן כבוד איש לרעהו, או לפרסם בכל זאת מחמת חשיבות הדברים או כדי שאדם לא יחשוב שמתעלמים מדעתו וכו'… לפעמים כזה באמת חשוב קורה שאני מסנן כמה מילים נעימות בתגובה… כמובן כבודנו אינו חשוב כלל, אבל הנעימות למעיינים זה מאוד חשוב ויישר כח שהערת את תשומת לב כולנו.

  5. סתם טורטיה אינה מתוקה.
    והעולה מכל האומר שלפי דבריכם, ברכתה המוציא וברכת המזון.

    ואשאל את כבוד הרב, למה לא להחשיבה כמזונות על פי דברי שולחן ערוך סימן קסח סעיף ח: "ואותן שבלילתן רכה ודקים מאוד שקורין ניבלא"ש, מברך עליהם בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש"?

    תודה רבה

  6. לכבוד הרב

    בתשובתכם הראשונה לא התייחסתם כלל לסוג הבלילה אלא רק לחומרי המאפה.

    והנה כאן ציינתם לראשונה את עניין הבלילה הרכה.

    חשוב איפוא בטרם מכריעים לבדוק את מכלול הדברים המשפיעים על הכרעת ההלכה.

    על פי הידוע לי טורטיה מכינים מבלילה רכה.
    ואולי זו הסיבה להכרעה לברך מזונות ולא המתיקות.

    כדאי להוסיף עניין זה בתשובה הראשית.

  7. לפי רבני ארגון כושרות רוב מכריע של הטורטיות בארץ עשויות קמח חיטה ולכן בכל מקרה אין ברכתן שהכל. ולפי רבני כושרות מפני שהטורטיה עשויה רק קמח ומים ונאפית, פשוט שברכתה המוציא ואלו שעשויות קמח תירס ברכתן שהכל.
    כמובן אם הן מתוקות והמילוי מתוק, אז פשוט שגם רבני כושרות יודו שברכת טורטיה כזו היא מזונות

  8. שלום רב,
    ברשות רבני בית ההוראה להלן בירור עדכני (קיץ תשפ"ב) שערכתי מול אחד מגופי הכשרות הגדולים כאן בארץ:
    ראשית, העובדות:
    1. הטורטיות נעשות מעיסה עבה כמו של לחם.
    2. צורת ההכנה היא ע"י שמכדררים את העיסה, ושתי מלחציים מועכות את הכדור עד שנעשה שטוח.
    3. אין בעיסה סוכר או שמן באופן חריג.
    4. רוב הטורטיות הנפוצות עשויים מקמח חיטה ולא מקמח תירס (כפי שציין הכותב לעיל).
    ע"פ כל הנ"ל, פשוט שברכתם המוציא בד"כ, למעט אם נעשה מקמח תירס שברכתו שהכל, או אם נילוש במיץ תפוחים וניכר טעמו, אז ברכתו מזונות.
    יש לציין כי גם אם נכתב על האריזה שעשוי מקמח תירס, יש לוודא כמה אחוזים מתירס וכמה מחיטה, כי לעיתים ישנה תערובת ויש בזה נפ"מ לברכה ראשונה ואחרונה ואכמ"ל.

  9. עד כמה שזה היה לחם, לא משתנית ברכתו על ידי חיתוך ואפייה מתובלת, אבל היא כן משתנית על ידי בישול, אינני מכיר את המאכל שציינת, אבל התשובה תהיה בכפוף לכללים בענין זה האמורים בלחם.

  10. מה דעת כבוד הרב על הוראת מו"ץ חשוב שליט"א, ואני מצטט: "בורא מיני מזונות – והטעם כיון שעיקר מאכלו הוא בדרך עראי ואין דרך בני אדם לאכול מאכל זה לשובע אלא כדי להשקיט את רעבונם. ונתבאר מדברי גדולי הפוסקים שבכה"ג יש לדון שאין למאכל מסוג זה שם של פת גמורה אלא דינו כפת הבאה בכיסנין, ורק אם אכן יקבעו סעודה על מאכל זה יברכו לפניו המוציא ולאחריו ברכת המזון". [מוריה שצז-שצט, בסוף, עמ' רצה]

  11. אינני מכיר הגדרה כזו לקולא אלא לחומרא, כלומר, לגבי בצק ממולא בבשר דן המשנה ברורה להחשיבו לחם מכח סברא כזו, אבל לומר על לחם ממש שכיון שרגילים לאוכלו כמנה ראשונה ולא כפת ברכתו מזונות, לא שמענו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל