לתרומות לחץ כאן

לקוח שרוצה לעבור ולהתעסק עם חברה מתחרה

שאלה:

שלום הרב, האם אדם שיש לו עסק, והוא שוכר באופן מזדמן את שירותיו של פלוני. ועכשיו הוא רוצה להפסיק לעבוד עם פלוני ולשכור במקום זה את שירותיו של אלמוני, כי הוא מכיר את אלמוני והוא מעדיף לתת לו פרנסה. האם הדבר מותר לבעל העסק? והאם לאלמוני מותר להסכים?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר ללקוח לעבור ולשכור שרות של חברה אחרת/אדם אחר. ואין עליו חובה להמשיך עם אותו חברה/אדם שהיה עוסק איתו עד עכשיו. אמנם את הייתה התחייבות חוזית ללקוח עם החברה לתקופה מסוימת, אסור להפסיק את השרות ולעבור לחברה אחרת, כל זמן שלא הסתיים זמן התחיבות שכתוב בחוזה.

בהצלחה.

מקורות:

מצאנו בהלכה – אדם שיש לו עסק עם לקוח – שמלווה ללקוח מסוים בריבית (בצורה המותרת), או שמביא לו סחורה למכור, וכעת בא אדם אחר ומציע ללקוח תנאים טובים יותר מהראשון, ובכך לסלק את הראשון, בהלכה נקרא מערופיא – הכרות על הלקוח. ונחלקו הפוסקים האם נוהגים דין מערופיא בזה (ראה הגהת הרמ"א חו"מ סימן קנו סעיף ה). גם לשיטות האוסרים דין זה נאמר דוקא כלפי החברה שאסור להם לפעול להכניס את עצמם ולהוציא את החברה שמתעסקת איתו. אבל ללקוח מותר להחליט לעבור לחברה אחרת ועל הלקוח לא נאמר האיסור.

עוד מצאנו בהלכה (שו"ע חו"מ סימן רלז) גבי דין עני המהפך בחררה, שאדם שכבר התקשר אם חברו לגבי עסקה מסוימת, שאסור לאחר לשדל את שיגמור הוא עצמו את העסקה, ובכך להעיף את הראשון שכבר היה בעסקה. אמנם גם זה נאמר דווקא כאשר כבר התנו על עסקה מסוימת, ולא על עסקאות הבאות שעדיין לא סיכמו. וגם בעני המהפך יש מחלוקת האם יש איסור על המוכר לעבור ללקוח אחר, או שהאיסור רק על הלקוח ואכמ"ל. ובשאלה הנ"ל מדובר על עסקאות עתידיות, ובודאי שיכול הלקוח להחליט לעבור למעסיק אחר, מכל סיבה שתהיה.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל