לתרומות לחץ כאן

שכחה להדליק נרות בליל החג

שאלה:

אנחנו רגילים להדליק נרות בחג לפני קידוש ובחג ראשון של סוכות התארחנו אצל ההורים של אישתי ושם כבר הדליקו בערב חג ולכן שכחנו להדליק נרות בלילה בבוקר נזכרנו ואישתי הדליקה בלי ברכה (כמובן רק עם העברת אש) השאלה האם עכשיו אנחנו צריכים להוסיף כל שבת נר א. כי זה היה יו"ט ב. כי בבוקר הדליקה (איזה מישהו אמר לנו שצריך להוסיף ולכן שבת אחת כבר הוספנו)

תשובה:

שלום וברכה

יש להקל בענין זה לסמוך על השיטות שהקנס נאמר רק בשבת ולא ביום טוב.

אגב, ההדלקה בבוקר היתה אסורה! כיון שאסור להדליק נר של בטלה – שאין בו צורך ביום, ובבוקר שאין קיום מצוה זו וגם אין צורך בנר, זה נר בטלה שאסור להדליקו אפילו בהעברה מאש אחרת. 

מקורות:

ראה שו"ת קנין תורה ח"א סי' פז שביום טוב לא קנסו, כיון שאם יהיה חושך בסעודה תמיד יוכלו להדליק נר מנר, ולא מצוי ששוכחים, וכ"כ במאזני צדק ח"ב סי' יא. אמנם בבאר משה ח"ה סי' קא כתב שהקנס הוא גם ביום טוב וכ"כ באז נדברו, ח"ג סי' ה, אבל יש כלל בענין קנס זה שכיון שהוא רק קנס ומדרבנן נוהגים להקל בו בכל אופן של ספק, אלא שלכתחילה כדאי להוסיף קצת שמן מכאן ולהבא יותר מהרגיל [במידה ומדליקים בשמן] או לקנות נרות יותר גדולים. כמו כן בשש"כ פרק מג הערה מח הסתפק שאפשר שגם אם קנסו ביום טוב, הקנס רק לגבי ימים טובים אבל בשבת א"צ להוסיף. כמו כן יש לצרף כאן דעת המצדדים שכאשר מתארחים אצל מישהו שמדליקים שם נרות לא קנסו [אף שיש חיוב הדלקה], ראה מו"מ בזה בקובץ מבית לוי ח"ב וח"ג. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל