לתרומות לחץ כאן

הדליק נר להבדלה קודם שאמר ברוך המבדיל

שאלה:

אם מישהו עשה הבדלה על יין, נר, ובשמים במוצאי שבת אבל לא הבדיל בדברים לפני כן וממילא אסור עדיין בעשיית מלאכה: נמצא שהדליק את נר ההבדלה באיסור, וברך "בורא מאורי האש" באיסור וממילא נמצאת ברכתו לבטלה. עם הבשמים גם היתה בעיה- היו בתוך מיכל עם מגנט ואסור לנתק את המגנט בשבת וממילא גם הברכה "בורא מיני בשמים" היתה באיסור וממילא היתה ברכה לבטלה. השאלות בעקבות המקרה: 1. האם באמת הברכות "בורא מאורי האש" ו"בורא מיני בשמים" היו לבטלה כיוון שעבר על איסור שהרי לא הבדיל אפילו בדברים לפני כן. 2. האם יצא ידי חובת הבדלה בסופו של דבר ומותר הן בעשיית כל מלאכה והן באכילה ושתיה מיד לאחר מכן? 3. האם אותו הדין לאשכנזים וספרדים בשאלות אלו?

תשובה:

שלום וברכה

הגם שהיה אסור לו להדליק את הנר מותר ליהנות ממנו וממילא גם לברך עליו.

הנושא שכן יש לדון בו, אם חייב לחזור ולהתפלל ערבית, שהרי קיימא לן שמי שלא אמר אתה חוננתנו ועשה מלאכה לפני הבדלה צריך לחזור ולהתפלל, אמנם בזה כתב הדרך החיים שבמלאכות קלות כהדלקת נר הקלו ורק במלאכות שיש בהן טורח החמירו, ואם יחזור ויתפלל בכוונה שאם אינו חייב יהיה נדבה יש בכך טעם.

מקורות:

ראה שו"ת ציץ אליעזר חי"א סי' לד וחי"ב סי' לז, תשובות והנהגות ח"ב סי' קסא, שש"כ פרק נט סעי' ח, הענין הזה הרבה יותר רחב משאלתך, הוא נוגע גם האם מותר לנסוע במוצאי שבת עם נהג אוטובוס שלא הבדיל וכן הלאה. ונהגו כאמור להקל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שאלות הבהרה לתשובתכם- במצב שלא הבדיל כלל בדברים:

    1. אין היתר להדליק את הנר לכתחילה כי זה לצורך מצווה ו"ברכת בורא מאורי האש"?

    2. לגבי האיסור עם מיכל הבשמים שמחובר עם מגנט- הוא מחובר עם מגנט למקרר- זה בעיה לנתק את המגנט מבחינת הלכות שבת? וממילא יש בעיה לברך על זה "בורא מיני בשמים"? ואולי זה יותר לכתחילה מבחינת הלכות שבת כי זה לצורך מצווה וברכת "בורא מיני בשמים"?

    האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא זה?

  2. 1. אין להדליק לפני אתה חוננתנו או ברוך המבדיל כי זה מלאכה, אבל אם הדליק רשאי לברך על הנר. לא הבנתי מה נכנס כאן לצורך מצוה ומה כוונתך.
    2. לגבי המגנט אם זה מודבק זמן רב זה בונה וסותר ואין לנתק, צורך מצוה כנ"ל לא הבנתי.

  3. תוספת הבהרה ברשותכם:

    1. אין בעיה להנות מהנר אם מחזיקו ומטלטלו ביד מצד מוקצה וממילא אסור לברך "בורא מאורי האש"?

    2. לגבי המגנט עם מיכל הבשמים – אם עבר על בונה וסותר- כמו לעניין הדלקת הנר- מותר להנות, להחזיק ולטלטלו בידיים למרות שזה מוקצה, וממילא מותר לברך במסגרת ההבדלה "בורא מיני בשמים" כי זה על ההנאה מריח הבשמים ואין כאן ברכה לבטלה כלל?

    האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?

  4. סליחה. זה בהחלט מובן. רציתי להבין יותר לעומק:

    האם כיוון שהאיסור הדלקת הנר (הבערה) ופירוק המדנט (בונה וסותר) נעשו אחר צאת השבת-מסיבה זו אין בהם איסור הנאה כלל מצד מעשה שבת? בין בשוגג ובין במזיד? בין לו ובין לאחרים? בין אם נעשה עבורו או עבור אחרים?

    ולכן יוצא ממילא שמותר להנות ולברך "בורא מאורי האש" על הנר ו"בורא מיני בשמים" על הבשמים?

    האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל