לתרומות לחץ כאן

מתנה לבן קטן שניתנה לאב

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב, מישהו נתן מתנה כספית לאב ולבניו הקטנים מגיל 6 ופחות והוא רצה שהאב יפתח להם חשבון בנק. האב אמר לו תודה כיון שיש לו חוב בדיוק שהוא צריך לשלם. הוא הבין שהאב ישתמש לכסף של הבנים שהוא נתן להם. ואמר להאב בבקשה אתה יכול להשתמש בכסף שלהם אבל תחזיר להם בזמן אחר. השאלה היא אם על פי ההלכה הכסף של הבנים שהוא נתן הוא של האב והוא לא צריך להחזיר לבניו??. כיון שיהיה קשה לו להחזיר. תודה רבה !

תשובה:

שלום וברכה,

במתנה סתמית שניתנה לבן קטן שסמוך על שולחן אביו, המתנה שייכת לאב, כיון שהקטן אינו יודע לשמור, ואביו שומר עבורו. אמנם במקרה הנ"ל שרצונו של הנותן שהכסף יהיה שמור לבן בחשבון בנק, א"כ נתינת הכסף עבור הבן בלבד. נוסף על כך, שהנותן הדגיש ואמר שהאב יחזיר לבנים אח"כ, ברור שהמתנה לבן ולא לאב, על כן האב צריך להחזיר את המעות לבן, ואינו יכול ליטלם לעצמו.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך (חו"מ סימן ער סעיף ב) מבואר שבמתנה שניתנה לבנו הקטן שייך לאביו. ובמתנה לבנו הגדול אפילו סמוך על שולחנו, שייך לבן ולא לאב. ובטעם הדבר שבבנו קטן שייך לאב כתב הסמ"ע (ס"ק ח) שבבנו הגדול 'איכא למימר הנותן הקפיד להיות דוקא של הבן, משא"כ בנתן לבנו הקטן דמסתמא אינו משומר בידו זולת דעת אביו השומרו ונתנו לקטן אדעתא דאבוה'. נמצא שאם יש הוכחה שהמתנה לבן, או שהכסף יהיה שמור לבן בבנק ולא על ידי האב, המתנה תהיה שייכת לבן ואין זוכה בה האב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה !
    ברצוני לשאול לכבוד הרב על זה,
    במה כן מותר להשתמש בכסף הזה כרגע עבור הילדים דברים שאב לא מחוייב לתת להם ע"פ הדין בלאו הכי יהיה מותר להשתמש ?
    כגון בגדים ואוכל לא ,אבל דברים שזה לא הכרחי מותר ?
    או שמא אסור לנגוע בזה עד שהם גדולים והם יחליטו?
    תודה רבה

  2. אם קונה בכסף דברים עבור הילדים שלא חייב האב לתת לקטנים – יש להקל. אלא אם כן התנה הנותן שישמור את הכסף לקטנים עד שיגדלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל