לתרומות לחץ כאן

ברכה על העיקר / ברכה שאינה צריכה

שאלה:

שלום! מה הגדר של ברכה שאינה צריכה? אם יש לי למשל, קערת קורנפלקס , והקורנפלקס ברכתו מזונות, ואני מוסיף לו חלב ובננה, האם לברך רק על הקורנפלקס ולפטור את השאר? לא משנה בכמויות? האם ברכה על הבננה בנפרד היא ברכה שאינה צריכה לכל הדעות?

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שני נושאים שאינם קשורים, ראשית מה זו ברכה שאינה צריכה: כאשר אתה יכול להמנע מברכה ואתה מחייב את עצמך בה סתם כך, כגון שאתה רוצה לשתות כוס קולה ובמקום לשתות אותה לפני ברכת המזון ובכך להמנע מברכת שהכל אתה מברך ברכת המזון ומיד אחר כך שותה, זה איסור של ברכה שאינה צריכה. אבל יש נושא נוסף, מה מברכים על מאכל אחד שמורכב מכמה מינים יחד… למשל סלט פירות, ובזה ההכרעה המקובלת שאם זה כבר נעשה כמאכל אחד הברכה היא לפי הרוב, ובמידה ויש שם דגן מברכים על הכל מזונות. אולם יש מחמירים לצאת מן הספק [היות והחיי אדם אומר לברך שתי ברכות], להפריד מעט ולברך על כל דבר בנפרד, וזה אפשרי. כאן לגבי הקורנפלקס יש בעיה נוספת, ולכן לא הייתי עושה זאת, וזה ענין עיקר וטפל: כלומר, אם החלב אינו מטרה בפני עצמה וכל תכליתו רק להטעים את הקורנפלקס, לא מברכים עליו בנפרד! ורק כאשר הוא גם תכלית בפני עצמה, ויש מטרה לשתות חלב חוץ מהמטרה לאכול את הקורנפלקס, אז ניתן לעשות גם עליו ברכה על ידי שמפרידים מעט חלב בכפית. כך גם לגבי הבננה.

חודש טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. התכוונתי שמי שמברך על כל דבר בנפרד במקום שהוא מסתפק מה העיקר והאם המין השני מלפת או עיקר בפני עצמו האם הוא עובר על ברכה שאינה צריכה? או שזו ברכה לבטלה? האם יש דעות מקילות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל