לתרומות לחץ כאן

ביטול תרומה קבועה – נדרי מצוה

שאלה:

שלום אני תורם באופן קבוע סכום של 100ש"ח לארגון תורני מסויים. לאותו ארגון יש קופת צדקה במקום התפילה שלנו (מקום העבודה) אנשים תורמים שם סכומים קטנים. אני אוסף את הסכומים וכשהם מצטברים לסכום של מעל 100 ש"ח . אני מפקיד להם בחשבון הבנק שלהם. שאלתי היא האם מותר לי להשתמש בכסף שבקופה ומה שאני נותן בהוראת הקבע יהיה במקום מה שבקופה. יש לי גם קופה בבית של אותו ארגון האם אפשר להתחשבן גםעל מה שבתוכה. שמה שאני נותן בהוראת הקבע הוא במקום מה שבקופה תודה ויישר כוחכם

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את שאלתך. הרי מה שאתה נותן בהוראת קבע זה תרומה לעמותה שהתחייבת לתת. אם תיקח את הכסף בקופה לעצמך בלי לתת כנגדו, אתה בעצם מבטל את התרומה שאתה נותן בהוראת קבע ואתה בעצם מפסיק לתרום… אם כן יש לנו כאן שאלה מסויימת של נדרי צדקה, ובזה אני רגיל לומר כך: שאם ההוראת קבע של מוגבלת בזמן, מן הסתם יש לזה דין של נדר ואין להפסיק באמצע, אבל אם אינה מוגבלת בזמן ודאי הרי לא היה בדעתך להתחייב לעולם, ממילא אין כאן נדר כלל ואתה רשאי להפסיק לתרום בלא צורך בהתרת נדרים.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום ותודה רבה
    אני צריך שיעזרו לי לעשות סדר מכיון שיש לי יותר מהוראת קבע אחת.
    הוראות קבע שהסכמתי להן מבלי להתחייב על סכום מסויים אך הן נגבות בתשלומים. האם הן נחשבות כנדרי צדקה או שמותר לבטל אותן כשקשה לי?
    מה מעמדן של הוראות שהתחייבתי לסכום מסויים והוא חולק לתשלומים חודשיים.
    מה המעמד של דמי חבר לבית כנסת. כאשר אני נותן כפול ממה שביקשו?
    תודה וסליחה על ההטרחה

  2. כל תרומה שאינה מוגבלת בסכום ובזמן היא לא נדר, כי ודאי זה על דעת שכאשר תרצה תפסיק. אבל מה שמוגבל בסכום ובזמן, לא משנה אן אתה מתחייב על תרומה חד פעמית או מתחייב על סכום מסויים ואם החליטו לקחת בתשלומים, או שהתחייבת למספר תשלומים מסויים מה שגם מגדיר את הסכום, זה נדר שכרוך בהתרת נדרים מנומקת וכו' כדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל