לתרומות לחץ כאן

בחירה חופשית – האם היא בערבון מוגבל?

שאלה:

האם הבחירה החופשית הינה אבסלוטית או שזה מוגבל? רואים אנחנו לאורך ההסטוריה שהבורא התערב ע"מ למנוע חטא או מצווה והדוגמאות לכך רבות. "ועתה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעולם" ואז לא יהיה לו תיקון. אז הוא נשתלח מג"ע והכרובים ולהט החרב המתהפכת הוצב שם למנוע בעדו לחזור. "ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות" והם הופצו ע"פ כל הארץ ע"מ שיחלדו לבנות העיר. "ביקש נבוכדנצר לומר שירה בא מלאך וסתרו על פיו" אך אם זה בחירתו למה מנעו ממנו זאת?

תשובה:

שלום וברכה

אתה שואל שאלה מענינת, ניתן לומר מברא שיש שתי אפשרויות או שני אופנים בהם אכן בורא העולם כביכול מתערב בבחירה: אפשרות אחת, כאשר מדובר בנסיון שאין יכולת לאדם להכילו, ואז בעצם הבחירה אינה שקולה ואינה צודקת. הרב דסלר מרבה לדבר על הנושא הזה של נקודת הבחירה המותאמת לכל אחד לפי כוחות נפשו וכו', ואינו דומה נסיונו של האחד לשל חברו הכל במידה מדודה. ואפשרות שניה המתאימה יותר למה שהזכרת, כאשר הבחירה עשויה להזיק לאחרים או לשבש את תכלית העולם. אם נבוכדנצר יאמר שירה זה יגרום מפלה גדולה לעם ישראל, ואין לאפשר זאת וכו'. תכלית העולם זה ישראל והתורה, לא יתכן מצב שנבוכדנצר יזכה בזכות שתגרום למפלתם.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל